livetpålandet

Alla inlägg under januari 2013

Av Jenny M - 27 januari 2013 22:41

Dagarna går. Har hunnit få hem den nya hästen sen jag skrev sist. Vi fick åka till Hagmyren och hämta henne och det gick fint! Hon är jätte snäll, lite för snäll kanske för hon bara jagas bort av de andra hästarna. Har provat att lägga ut mat på flera ställen i hagen men de hjälper ej, hon ska vara uppi de andra ändå...men ja hon äter när de har ätit klart. Vi tog premlär turen med rockarden igår. Var ute ca 1 timme. Skrittade mest men de gick jätte bra. Lät henne springa lite efter Skontavägen å de gillade hon men vi kom iväg så sent så de hann bli mörkt så de blev som sagt en kort tur. Planen är att ta en längre i morgon men då ska jag rida Jubel samtidigt. I Fredags hade jag ut en kiropraktor/massör åt Svarten. Han har hållt på å bocka när man ska trava med honom. Både i hagen och på longering. Har varit lite osäker på om han varit understimulerad eller om de varit nå annat. Har misstänkt nå annat då de har knakat väldigt i hans hals och jag hade rätt tyvärr. Hela hästen var alldeles stel å full med låsningar så hon masserade honom lite å knäckte å sträckte líte så nu ska jag stretcha honom varje dag,även när han ej rids. Test longerade han idag men han var typ lika än,värst i höger varv. Om ca 10 dagar ska hon komma ut igen och kolla. Gissar att de kan ta sin lilla tid innan han bli bra...stackaren. Hon trodde han sträckt sig rejält i hagen, typ halkat omkull eller nåt. Normalt sett ska de kunna fixa ordning på en låsning eller sträckning själv när man rider dom men blir de rejält kan de ej de. Så jag kommer låta blir att rida honom nu tills han blir bra, ev nån skritt tur senare men får fokusera på Jubel lite nu då i stället, å den nya hästen! Tycker ej de är nå kul å rida en häst som bockar när man ska trava ....Idag var jag å kollade på fotboll, jag på fotboll. Hur ska detta sluta? Jag som ej är de minsta sportintresserad. Ja iaf så var de J som spelade med sitt lag. Det var fotbollscup i Iggesund å de gick faktiskt till semifinal men förlorade den men de var ganska kul att kolla faktiskt...lär väl bli många till är jag rädd för :P Oavsett om man är intresserad eller ej får man ställa upp ibland å visa sitt intresse =) Går ju rätt bra å kolla när de är inomhus. Nu ska de ha matcher varje lördag flera helger framöver...plus att han har träningar 3 dagar i veckan....ja vi sågs ju ej mkt innan så inte blev de mer nu :P Tur man har sitt eget intresse,sen har jag inge problem att vara själv heller så...synd bara att de ska vara så tråkigt väder ute än å bli mörkt tidigt men snart så kan jag rida på eftermiddagarna å kvällarna igen =) I möra är de årets första möte på myren igen så nu sätter de igång igen oxå så en annan lär få de fullt upp igen oxå,eller mer fullt upp kanske man ska säga. Nä nu ska jag ta å dra igång en film,kollade på Taken 2 igår,helt okej!

Av Jenny M - 18 januari 2013 00:36

Började med att vi var till delsbo å köpte en rockard i tisdags. Var å kollade på den i söndags. Lyckades ju hitta en på nära håll så var bara att slå till. Dock ej de lättast att få upp den på vägnen när vi skulle hämta den....planen har ju varit att få upp hästen J leasat nere i halland men allt har bara varit rörigt så inget har verkat säkert hur de skulle bli men vi tönlte att vi köper en vagn iaf ändå...kommer ej hästen upp hittar vi nån annan men på tisdagen fick vi veta att hästen skulle komma upp på torsdagen. Pappren har vi fått så de var bara att skriva på dom men vem vill de innan hästen kommit? Ja vi var iaf å hämtade henne på myren dit hon kom med stortransport. Åkt långt å länge men var väldigt lugn. Fick hjälp med att köra hem henne å de gick fint med. Inge större fel på hästens skick förutom att hon var omusklad men de ska vi jobba på sen. Släppte henne i en egen del av hagen som vi spärrat av. När jag sen skulle ta in dom var hon med de andra. Hur de gått till vet bara dom men de hade ju gått bra så . Hade tänkt släppa ihop dom först i morgon men men....tyckte ej de dom då ;-) Otroligt lugn å snäll att pyssla med. Dock har hon ju gått med täcke på där nere så nån vinterpäls hade honinte å täcket vi fick med tyckte jag var lite för tunt, är ju faktiskt minus 19 ute här...så hon får låna svartens så länge. Vi får hoppas allt går bra med henne å att hon trivs. Ska låta henne sta ca en vecka sen är planen att prova att rida henne lite tills de går att köra henne sen ska vi variera körning å ridning. Ingen hade nog ridit henne innan så de kan ju bli spännande men är hon så här lugn jämt blir de nog ej några problem. Själv jobbar jag sista natten nu. Går sen på långledigt. J är sjuk men hoppas de går över snabbt. Själv måste jag komma iväg ut å rida i helgen...oavsett väder. Abstinens så jag håller på att gå sönder ! Nä nu ska jag spela de där jäkla spelet på FB som jag fastnat ien de tog slut på liv :-P Candy crash nånting heter de...beroendeframkallande!

Av Jenny M - 11 januari 2013 23:03

å den spenderas på jobbet som varannan fre tyvärr görs.....Gjorde iordning lite fruktsallad m hallonkesella som jag mumsade på nyss. Var lite skeptiskt på kesellan men den var riktigt god så de kan man köpa igen ! Slökollar på tv å surfar samtidigt,man kan ju ha de sämre på jobbet =) I morgon när jag vaknar ska vi försöka komma iväg m hästarna en sväng iaf fast de ej är så kul å rida i skogen men Svarten får ju nå fel av att bara stå han. Igår longerade jag dom iaf så dom fick springa av sig lite energi. Har väl ej hänt så mkt sen jag skrev sist. Ska ev få hem en till häst snart som vi ska ha till trav....lite som ska fixas först bara men J ska åka å köpa en speddcart på tis iaf å en sele har vi redan skaffat men inte är de billigt med allt man ska ha....bara hoppas den springer in nån kr sen :P Kan vara kul å köra dom andra nån gång i bland med kanske...om man vågar! Nä kolla på lite mer tv kanske!

Av Jenny M - 3 januari 2013 22:04

Jaha å då var de ett nytt år då. Tycker året som var gick med en faslig fart. Sista halvåret hann de hända väldigt mkt saker,saker man ej trodde skulle hända,inte nu i alla fall,men de blev ju faktiskt till de bättre på väldigt många vis. Ibland blir de ej som man tänkt sig men ändå blir de bättre. Slutet på 2012 hade ju kunnat sluta bättre iaf med de som hände med stallet men det rasade ju ej helt i alla fall. Hade en super trevlig nyårsafton med trevligt sällskap och god mat. Vi gjorde både förrätt,huvudrätt och efterrätt. Sen smaskade vi i oss både lite ost och kex plus lite chips,dipp och grönsaker. Är de nyår så är de ;) Vi spelade bingolotto men ingen vann nåt tyvärr. Skålade in de nya året med lite bubbel. Gick och la oss kl 01.00 så de blev en lugn kväll ändå,både jag å J skulle ju jobba eftermiddag och vissa andra skulle upp redan kl 05.00 Som sagt mkt mat och skratt blev de! Ej hittat igen min plånbok men idag fick jag nytt visakort i alla fall och nytt coop kort...de rullar in sakta men säkert....Jobbar sista natten i natt sen blir de ledigt tills på måndag! Ska försöka leta oss till Nianfors nåt i helgen å hälsa på B å I...var allt för längesen. Kolla om de har nå hästsaker vi kan köpa. Hoppas att detta år blir ett bra år men fortsätter de så här blir de nog de =)

Ovido - Quiz & Flashcards