livetpålandet

Alla inlägg under maj 2017

Av Jenny M - 27 maj 2017 22:46

Sambon vann två biljetter till elitloppet i år så han å en kompis drog ner i morse. På vägen lämnade han av barnet å hunden hos min mamma så dem ska vara där tills i morgon. Kan säga att det var tyst att sova i morse när man kom hem från nattskiftet å lika tyst sen när man vaknade. Passade på att ta en ridtur med Ligist. Brukar inte bli något ridning annars dessa helger så passade på. Varmt var det. Vi köpte en action kamera på jula så jag testade den idag å slog på den efter halva turen å en stund framåt. Blev faktiskt riktigt bra så de var kul. Ska testa å ha den när vi kör oxå för dem som vill se.
Sen passade jag på att måla lite på altanen på ena väggen som varit oljad å mörk typ så nu blir de vitt. Får se hur många strykningar de blir innan de blir bra.
I morgon när jag vaknar åker jag å hämtar ligan i Iggesund sen kommer Jonas hem på kvällen.

Av Jenny M - 12 maj 2017 14:50

Man kan tro att det ska bli vinter igen. Kallt å allmänt otrevligt väder ute men det blir nog bättre. Vore bra om de regnade riktigt om de ändå ska vara så här. Det är varning för lågt grundvatten här hos oss igår. Känns inge roligt. Oroar mig ständigt för vattnet. Ett jäkla bök när vi varit utan så vi bestämde oss häromdagen att vi ska borra nu. Hade tänkt vänta tills i sommar men vågar inte vänta längre. Men det kostar. Har skickat in avtalspapper så bara vänta på när dem kommer. Visst det kan sina då oxå men större chans å klara sig. Blir spännande å se hur långt de måste borra. Samtidigt skönt med egen brunn å slippa dela även om grannen inte gör av med mkt men vi ska ha kvar gamla ledningen utifall de händer nåt. Synd på bra vatten.

Kycklingen växer. Ser faktiskt ut som de bli en höna. Den bor med de andra hönsen nu å det går bra. Mamma höna verkar ha slagit sig fri från den nu. Den svarta lilla hönan har börjar ruva igår igen så hon får ha 7 ägg denna gång så hoppas vi de blir lite fler kycklingar denna gång. Kanske den lilla vita tar över denna gång oxå?

Hade ut en sadelutprovare i onsdags till Ligist. Gick igenom alla mina sadlar plus provade några hon hade med. Slutsatsen blev att jag kan ha den sista jag köpte men som jag trodde han fick ont av men den måste stoppas om eller ha en padd under så länge så de har jag köpt. Eller så tyckte hon jag kunde köpa en lika sadel som Crille har så de blir nog så bara jag hittar en till vettigt pris. Varför Ligist hade ont i ryggen kan bero på många saker men inte pga sadeln iaf. Så hoppas de stämmer. Så nu ska jag sälja två sadlar. Ha kvar en till Tom å ha kvar den vida Hubertusen som reserv. Känns bra! Så passade på att tvätta alla sadlar efteråt å smörjde så nu är dem rena å fina igen. Har ridit på ganska bra nu ett tag med Ligist. Tränat mkt galopp å det går bra. Tar galoppen bättre å bättre.

Tom startade igår på hemmaplan. Jonas körde. Blev en minigalopp sista varvet men det blev en 5e placering ändå. Kanske hade kunnat bli en 3a utan galoppen men jätte bra ändå! Pigg å glad häst när vi kom hem å mådde som en kung i morse så verkar ha tagit loppet bra. Vi har dragit ner på maten lite då han börjar se lite ut som Ligist. Vi är inte van vid en så lättfödd starthäst haha men det är ju bra. Duktig på att äta den lilla "ponnyn".

Crille börjar se fin ut han med å tjejerna verkar nöjda. Glad å social häst i hagen när man är ute.

Albin är inne i en trotsig period nu igen. Allt ska göras tvärsför så de är tur man färgar håret. Men somnar ganska snabbt på kvällarna men lite kinkig under natten å vaknar ofta å gnäller å står upp i sängen. Längesen man sov en hel natt igen. Full fart hela dagarna. Är mkt ute å leker. Äter dock dåligt. Är på dagis 1 dag i veckan. 2.5 timmar. Var på utvecklings samtal igår å det var inga problem. Fick även träffa flera andra föräldrar samtidigt då de var föräldra möte samtidigt så kul å se ansikten på andra föräldrar. Vi träffar ju inte på så många med våra tider på dagis.

Ovido - Quiz & Flashcards