livetpålandet

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jenny M - 28 augusti 2014 21:08

I onsdags vilket var igår så bakade jag lite bullar på fm. Tomt i frysen på fikabröd nu. Som vanligt blev de grymt stora! Men goda ;-) Annlo kom å fikade medans jag bakade men missade bullarna! Vi var även å hämtade en höbal åt hästarna. Skönt när man kan rulla av den direkt i hagen. Får se hur länge de blir kvar där nere. Man vill ju ha hem dem oxå men eftersom vi har lite lite vatten i brunnen är de väl bra de går där nere så länge de går....aja vi får se. Jag hann även med å rida en sväng på nya hästen. Var grymt nervös. Jag alltså. Usch man börjar bli gammal å gruva sig när man ska rida nya hästar. Dövade han så mkt de gick haha. Han var väldigt snäll å lugn. Tyckte de var kul i skogen å sökte sig neråt. Vågar nog rida med bara tussar nästa gång ;-)

Sen på em tog jag ett dressyrpass på ridbanan med Svarten. Formen satt fint å han var cool lugn fast de var fotboll å en massa skrik å stoj!

Idag var de en seg å kass dag på fm. Blir så ibland. For iaf in på banan med Heffa å körde ett "jobb". Gick lite bättre än sist men de kommer ta tid!!

Sen vallade jag Ligisten en snabbis bort till förrådet bara. En timme blev de med jogg. Behövdes för mitt humör. Man blir genast på bättre humör bara man får komma ut med hästarna å de visste jag när jag först tänkt e skippa det. Han var lugn idag. Tror han accepterat bettet. Känns bra. Lite galopp blev de oxå i en backe även om jag verkligen fick driva in han i den men jag var snabb att säga att han var duktig sen å så fortsatte jag driva på han medans han galopperade så han fattar att han ska! Ska ha spö med mig ett tag igen å kanske sporrar? Har nå milda saker. Mindre tittig oxå idag.... Sen blev de lite fix innan de var dax att palla sig till jobbet för ett långpass!!

Av Jenny M - 26 augusti 2014 23:09

I lördags var det en tjej å provred Litchie. Det gick jätte bra. På söndag hörde hon av sig å hade bestämt sig för att köpa henne så vi bestämde att vi skulle köra ner henne på tis! Kändes kanonbra. På söndag kom även F å red med mig en sväng. Ligist å Svarten vallning. Lite sand träning blev de.

IGÅR mån var jag med A å G upp till Sundsvall å gjorde hältutredning på deras hästar. Visade lite men ej mkt men blev en spruta å vila i ett par veckor. Hela dan försvann där uppe. Sen blev de kalas för pappsen. Jag var rätt sliten på kvällen sen. Sov inget efter natt skiftet.

Idag var de dagen D då. Packade in Litchie å lite grejer som jag plockade ihop å så for vi ner med henne till Kilafors å hennes nya familj. Jätte fin gård med stora hagar å en fin vallack som kompis plus ett gäng med får. De gick bra att släppa ihop dem. Inte verkade hon rädd för fåren heller. Stor å fin box får hon oxå. Kändes kanon att åka därifrån. Jätte trevligt par. Ska hålla kontakten med dem. Hur de än är så iaf jag fäster mig väldigt mkt vid mina djukänns deill att de ska ha de bra oavsett om jag säljer dem. Litchie var ju speciell på många sätt. Alltid gnäggade när man kom till hagen. Å på morgonen när hon ville ut. Hade sina tics med tungan å helt obrydd när man red henne. En helt underbart snäll häst så jag hoppas verkligen att hennes nya matte tycker detsamma å att allt kommer gå bra å att hon får bo där livet ut. Ett perfekt ställe! Det var tomt hemma i hagen i kväll men det bästa för henne. Nu har vi oxå beslutat att vi ska köpa hästen vi lånat hem så hoppad de blir ett bra köp.

Ikväll så provade jag ett nytt bett på Ligisten. Köpte ett Kimblewick igår. Orkar ej med nå mer dragkamper med han. Blir inge roligt. Har lixom testat de mesta å inget funkar.Får träna "lydnad" med detta ett tag å sen betsla ner. Iaf så direkt när jag hoppade upp å la till skänkeln gick han ner på tygeln. Har han aldrig gjort förut. Jag behövde bara lirka lite med tyglarna sen å trycka lite mer med skänkeln så gick han i form hela ridturen. Tom i travet. Alltså han var såååå fin att rida iaf. Han är jävligt tittig nu igen. Vet inte varför så man får hålla han konsentrerad hela tiden men de kanske blir bättre om han har ett bett han trivs med? Han trivdes då idag på de. Att han ej tar galoppen får jag ta så länge. Han lär sig nog de sen men så himla skönt att kunna ha den där mjuka handen jag alltid fått berömm över att jag har när jag rider. Behövde knappt ta i han idag så lyssnade han. Såret är ok i munnen men håller koll å smörjer med mjukgörande. Har inget annat val då hackamore inte funkar ute alls. De blir farligt. Nu känns de kul å rida han igen. Vi var ute i två timmar. I morgon är de Svarten s tur. Nu ska jag sova. Trött som bara den!!

Litchies nya hem

Av Jenny M - 22 augusti 2014 23:36

Oftast sista jobbdagen för de flesta men inte för mig. Går på min natthelg idag!

I morse tog jag en långpromenad med hundarna medans Jonas körde nya kusen. Riktigt skönt men jag känner mig förkyld i kroppen. Blir superlätt anfådd. Blir lite nojjig då en av kollegorna har barn med lunginflammation. ....Sen var jag iväg på möte i stan med jobbet!

Handlade lite inför helgen innan jag for hem. Städad ihop lite hemma, mockade boxar mm mm å var ner till han som grävde åt oss å betalde han för det å för arrendet!!

På em kom mina ridtjejer så vi vallade hästarna som var kvar. Litchie blev getingstucken igen då F missade getingboet så de flög på Litchie i stället så de blev lite livat nån m där då hästarna stressade upp varandra!! Sen gick de bra. Ligist var het som fan idag. Hade bett på han å de gick bra. Fin i munnen efteråt. Men het ändå. Blivit så jävla stressad när vi rider flera å speciellt när alla tre är med men de är bara att träna å träna. Försökte få han att gå långt efter de andra en bit å få han att stanna men han blir bråkig men som sagt...Nöta å nöta. Fått tag i ett Kimblewick iaf som jag får på mån. Får ha de när vi är fler. När vi nästan var hemma ballade fröken ur igen. Antingen bet nånting henne igen eller så kände hon av sticket igen för nåt irriterade henne väldigt! !. Höll på å ryckte i boxen å sen en stund men hittade inget bett men jag vet ju själv att de gör ont länge. Sen var hon lugn när jag kollade till henne innan jag cyklade på jobbet. Ak märkte iaf att jag tränat mkt dressyr med henne för hon gick på tygeln direkt. Jättekulå höra på några dagar bara!! I morgon är de tänkt att en tjej ska komma å provrida igen. Får se hur de går denna gång då. Jag som trott varenda en ska köpa henne :-P

nä nu ska jag kolla på lite serier på datorn!!

Av Jenny M - 21 augusti 2014 18:04

Var till min morfar igår å hjälpte han att flytta kusen till en annan hage. Då hästen är väldigt lite hanterad när de gäller å leda henne fick jag göra de. De gick våldigt bra. Som tack för hjälpen så blev vi bjuden på oxå sen lite senare. Innan de var vi å handlade lite häst å höns mat. Sen tog jag en ridtur med Ligist på ridbanan. Tränade sidoförflyttningar efter kortsidorna å de gick skit bra igår. Längsen jag gjorde de nu då han ej fattade förut men nu så. Blev lite halvhalter å helhalter oxå. Mkt bra pass. Städade oxå riktigt inne igår. Både uppe å nere. Behövdes verkligen. Igår var de oxå ons å provlopp pp myren. Jonas körde som vanligt. Så de blev nån timme där på kvällen. När vi kom hem vallade jag hundarna oxå en sväng så jag var väldigt nöjd med dagen igår. Litchie hann jag dock ej med.

Idag däremot blev de ett pass på banan med henne å Svarten. Hon är så fin i skritten nu. Söker sig neråt på en gång. Travet börjar oxå kännas stabilt. Visst är de vingligt men bättre å bättre. Jag bytte bett på svarten oxå. Satte på han westernbettet å han blir så fin på de. Går ner i form på en gång. Han travade i jätte fin form oxå idag så ska köra på de nu ett tag igen. Är väl bra å variera lite. Väldigt nöjd med båda passenidag. Ja vad har de mer hunnits medi dag då? Jonas fyllde igen ett av hålen å förberedde för de andra så traktorn kan komma. Han klippte även gräset medans jag plockade inne innan de var dax att cykla till jobbet. EM pass idag bara men i helgen är de nätter. Känns som jag år mer på jobbet än hemma denna vecka men vad görde när man trivs!!

Litchie

Ligist

Morfars jättehäst

Av Jenny M - 19 augusti 2014 23:34

Var in till staden å besiktade släpvagnen när jag vaknade. Sen for vi å hämtade en höbal till hagen. Sadlade på Svarten å tog en välbehövlig tur. Så härlig årstid ute nu. Älskar hösten. Han var dock lite stel å kändes sne å lite stirrig. De sista beror nog på att han stått några dagar. De andra kan beror på mkt jag inte tänker ta upp här men jag fick han mjuk å någorlunda okej iaf. Var en helt okej ridtur. Inte hittat nån köpare till Litchie än. Hoppas verkligen jag gör de snart då jag har dåligt samvete lver att hon rids för lite. Ska försöka hinna med en tur i morgon på banan. Ligist ska iaf ut i morgon. Blev en lugn stund på soffan innan de var dax att dra till jobbet. Vattnet funkar fortfarande hemma....hurra!!

Av Jenny M - 18 augusti 2014 23:29

Ja i morse kom röris igen då så de var bara att kliva upp nyfiken som man är, sen vill jag ju ha sten koll på allt. Testade att koppla på en ny pump men de hjälpte inte. Röris hade ingen aning vad som var fel. Kom på att pappa varit där igår å testat stoppa in en slang i från brunnen i röret men de var stoop så han tyckte vi kunde gräva upp där å se hur ledningen såg ut å efter mkt grävande bland rötter hittade vi slangen å mkt riktigt ett läckage. Så bytte ut en koppling där å Provtröck å inget läckage så kopplade på riktiga vattnet å än så länge funkar de. Kändes så skönt att åka på jobbet utan den där klumpen i magen längre som man haft i en vecka. Hoppas de håller i sig. Blir de strul igen iår är de nog pga att brunnen sinat. Hann ej med nå annat alls idag. Hade tånkt rida men vattnet var så klart viktigare. Skulle ha jobbat em idag.men åkte på ett långpass istället. Dvs kväll å natt å extra natt i morgon. Härligt härligt! Ledig i ons iaf.

Av Jenny M - 16 augusti 2014 19:05

Åååå jag blir så less alltså. Vattnet bara strular hemma. Först luft i ledningarna sen inget vatten alls så vi grävde å hade oss. Hittade kopplingen i backen till stallet å de var blött där så trodde vi hittade felet igår. Provtröck men trycket bara försvann så han kopplade på vattnet ändå så vi kunde testa över helgen. Igår kväll funkade de men idag slutade de igen. Pumpen får ej upp nåt tryck å bara står å går å vattnet är slut i huset. Tror jag går å gräver ner mig. Blir så trött. Om man jobbar som rörmockare ska man inte veta vad de är för fel då? Klåpare. Får se vad han kommer på för idé på mån då å fram tills dess får jag dricka vatten på jobbet å göra mina behov där. Var så less igår alltså. Hade bokat in ridning med medisarna men eftersom de tog sån tid med röris trodde jag att jag skulle behöva avboka de men de kunde komma. Då funkade ju vattnet så då kunde man släppa allt på hästryggen å bara "vara" en stund. Red runt Dånsjön som de heter. Jätte fin tur. Men rider den sällan. Kan bero på att jag får rida ca 3 km efter vägen hem om jag ej rider genom skogen men de blir så mkt längre. De går sån tung trafik den där sträckan å mkt Mc knuttar som bara far förbi. Inge kul alls. De kan ju bli rädda. Sträckan efter vägen alltså. Tog mindre än två timmar igår å då tog vi de lugnt. Springer man på lite får de på ca 11/2 timme.Gick knappt trava samlat trav m Ligist på hackamor när de andra var med. Gick lite bättre när man låg sist. Super stressad å ha nån bakom sig. Ville inte alls stanna när jag ville. Lite farligt känns de som. Fan om han blir rädd å sticker. Blir lugna turer på hackamoren när de andra är med. Hoppas jag kan börja använda bettet snart igen. Läkt å fint men ska vänta ett tag till. Två månader säger de men ja jag vet inte. Ska nog testa innan jag om jag ska kunna rida han riktigt. Litchie var lugn som vanligt igår. Tråkigt för AK som red henne kanske då de hamnar så långt efter eftersom Litchie går å filosoferar bara. Svarten var pigg som vanligt han så Frida å han kom hem innan oss då jag gick med Ligist hem efter vägen eftersom han är rädd för kossorna där men skönt å röra på sig. Jätte härligt väder å skön luft. Skönt å tänka på nå annat en stund.

Ja idag jobbar jag då å är lite less då j ringer å säger att vi är utan vatten igen så nu får vi vänta å se på mån.
Ikväll kommer de en tjej å ska provrida Litchie. Iaf kolla men räknar med ridning. Måtte hon bli såld nu. Ringde en man idag oxå å ville komma men jag sa imorgon till honom så får se om han här av sig då. Ikväll blir de då hallon paj på färska bär. Mums! Synd jag glömde min kamera hemma på ridturen igår då de var så fint ute men jag ska ta den där turen själv nån kväll till veckan igen.

Grävaren som letar rör

Av Jenny M - 14 augusti 2014 22:25
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards