livetpålandet

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jenny M - 31 augusti 2016 22:05

Tom var duktig på tävlingen. Tog ledningen från fjärde spår å höll den till ca 500 kvar. Blev lite mjölksyra tror jag men han slutade som 6a så vi är kanon nöjda. Snäll å lugn häst hela dagen. Nu verkar det dröja innan det blir start igen då det är svårt att komma med i något lopp så vi får se när de blir. Tog starten bra iaf.
Jag håller på å bakar för fullt inför 1 års kalaset som nalkas. Gör nånting nästan varje dag. Men snart fullt i frysen så jag får nog lugna ner mig haha. Tänk att lilla plutten snart är ett år. Det har gått med en faslig fart.

Jag har pysslat lite ute på kvällarna. Grävde upp jordgubbarna å satte dem i två pallkragar i stället. Hoppas på bättre skörd å mindre ogräs. Snyggare blir det oxå om inte annat. Nya hönsgården är oxå klar. Det tog tre dagar pga storm å regn men bra blev det. Hoppas rovdjuren låter bli dem nu. Dem små är i hönshuset oxå nu. Det går jättebra. De verkar trivas. Tror det är bara två tuppar så jag behåller nog båda i sånt fall så länge de är sams å snälla.

Av Jenny M - 24 augusti 2016 21:12

Vi är lite snoriga här hemma alla tre men humören är okej ändå. Tror Albin har tänder på g där uppe igen oxå. Väldigt mycket gnäll nattetid. Klev upp kl tre härom natten tex,mindre skoj. Annars full fart på han. Kryper omkring å reser sig mot allt. Kan stå själv längre stunder. Vill inte sitta i knä och gosa mer än när han är nyvaken. Det ska utforskas hela tiden. Riva å slita i ajabaja saker. Sover knappt nåt på dagen längre. Kanske högst 1 timme vissa dagar. Älskar att vara ute å krypa omkring. Idag tog han sig upp själv mot sin gåvagn ute å var skit nöjd att han kunde gå omkring med den själv. Blir otroligt sur och förbannad om han inte får som han vill så nog har han en egen vilja allt. Vi testade att plocka svamp häromdagen i bärselen. Det var inte poppis. Gnäll för han inte såg vad som hände framför mig med tex hundarna så efter en efterlysning på fb fick jag tag i en bärstol/ryggsäck som vi testade idag å gud så bra det blev för oss båda. Jag slapp ha ont i fogar och Albin satt jätte bra och såg allt. Han sa inte ett pip på hela timmen vi testa den i skogen. Gick bra att gå med den i skogen. Otroligt nöjd. Nu blir de mkt skogspromenader framöver.

Jag har annars tagit de lugnt med ridningen några dagar pga snuvan. Mest skrittat. Idag körde jag Tom. Gick bra. Kul med en pigg å framåt häst. På söndag ska han tävla i monte. Blir spännande.

I morgon ska jag släppa ut kycklingarna till de andra två pullorna. Hoppas de går bra. Har säkrat lite där ute nu i två dagar så inte Sture bla kan ta sig in.

Det är väl de mest spännande som hänt här på slutet. Nu ska jag kika lite på Idol.

Av Jenny M - 14 augusti 2016 10:00

Det rullar på här hemma. Nöter på med galopp träningen med Ligist. Det går framåt å bättre å bättre. Jättekul är det å jag känner hur fin han blir i kroppen. Ikväll ska vi löshoppa på ridbanan,jag å några till,blir spännande.

Igår kvalade vi Tom på Hagmyren. Gick imål på 20,7 så klarade kvaltiden med bravur. Såg jätte fin ut så det går framåt där med. Roligt. När vi kom hem byttes glädjen mot gråt då troligen en mink varit in i hönshuset å dödat alla hönor utom två som på nåt vis tog sig ut med livet i behåll. Blir så ledsen. Låg döda hönor i högar inne i hönshuset. Så får se om de blir några nya innan våren. Så jävla tråkigt.

Idag jobbar jag mitt sista pass på semester vikariatet. Sen får vi se när det blir jobb nästa gång. Om inte annat börjar jag jobba på riktigt i december nångång.

På tisdag kommer lantmäteriet och förhoppningsvis gör klart det sista med marken så vi får veta hur mycket det är någon gång.
På måndag blir Albin 11 månader. Helt galet. Om en månad är han 1 år! Sjuk vad snabbt tiden har gått här i vår.

Av Jenny M - 5 augusti 2016 14:10

Provlopp ett gick bra. Körde 25 med fri fart sista biten. Gick imål på 21.3 Lite trött direkt efter men återhämtade sig snabbt. Bröt lite i kurvorna så vi ska sätta på sula bak som han haft innan å halvrunda fram.

På tisdag kväll körde jag galopp träning med Ligist i första lång backen. Körde sex vändor. Har inte blivit så mkt galopp tränat sen jag blev gravid å innan de var de mest att han kom in i den från snabb trav men nu ska han ju bli ridhäst så då gör vi från början. Enklast är att träna i backe tycker jag. När dem kan ta den på kommando där kan man börja på raksträcka. Sen blir han ju lite till sig i galoppen ibland så då är de skönt med en backe som bromsar lite tills han lärt sig att kontrollera sig. Det blev inget på ridbanan igår. Hann inte. Idag rider Anna Karin. Imorgon ska jag nöta igen.

Albin mycket piggare och gladare. Jätte skönt. Sover rätt ok på natten oxå faktiskt. Det går åt rätt håll.

Av Jenny M - 1 augusti 2016 23:06

Albin har haft feber tre dagar i slutet av förra veckan men i fredags var han feberfri men varit lite små gnällig hela helgen med mer å mer i går å idag så vi ringde hc och fick en tid idag på EM. Han var lite röd och irriterad i båda öronen så det blev en penicillin kur på fem dagar. Hoppas den hjälper lillplutten. Hoppas han ej blir ett öronbarn som hans far var och hans kusiner är. Annars rullar det på. Plockat lite hallon och lagt i frysen. Morfar var hit med lite blåbär idag. Härligt att ha bär i frysen.

I morgon ska jag rida och på onsdag är det provlopp med nya kusen. På torsdag är det jobb igen men tänkte hinna med lite longering på ridbanan innan och på fredag jobbar jag dagpass. Sen är det Jonas sista semester helg och veckan därpå jobbar jag min sista v3cka på semester vicket.

Ovido - Quiz & Flashcards