livetpålandet

Alla inlägg under september 2015

Av Jenny M - 30 september 2015 21:01

Igår hjälpte vi morfar att ta hem Ajno från betet. Det gick hyfsat iaf. Sen blev de en promenad för mig,Albin å vovvarna.Igår började oxå Jonas att jobba igen så vi blev själv ett dygn. Det gick bra även om det är lite ovant att inte kunna springa ut å in till djuren som man brukar. Lillen fick följa med ut i vagnen när jag tog in Heffa sen när jag släckte kväll åt han sov han faktiskt en liten stund. Mkt planering men man vänjer sig nog. I natt har han sovit så där. Inge grin men legat vaken mkt å så. Vi klev upp kl nio,när han sov som bäst men ett besök på bvc var bokat idag kl 11. Där gick allt bra. Hade gått upp 300 g sen sist så nu väger han 3,9 kg. Mätte nu 54 cm. Mkt nöjd med måtten. Sen for vi å handlade oxå. Han sov sig igenom det å bilresan gick bra. Lite läskigt att ha han där bak själv. Har köpt en spegel men även om jag ser han så ser men ändå inte tillräckligt bra ändå tycker jag nu när han är så liten. Vi hann med en promenad idag oxå. Jätte varmt ute. Var trögt att gå idag men vi tog oss runt. Jag har ca fem kg kvar att gå ner så jag väger vad jag vägde på invägningen men mkt mer ska bort förde. Hade ju planerat att ta tag i det där redan i Jan men så plussade jag ju å de var liksom ingen idé. Jonas två bröder var hit på EM så vi bjöd dem på mat. Fixade iordning älgfärsbiffar å kantarellsås. Gick bra å laga för lillen sov hela tiden. Nu ligger han i mitt knä å sover. Jonas är på hockey å kommer snart hem,sen blir de nog sängen för mig å lillen å hoppas han sover bättre i natt. Ger han minifom å sköterskan sa jag kunde öka på dem lite så får se om de funkar.

Av Jenny M - 28 september 2015 21:19

Kanon väder ute idag. Det gör mycket för humöret. Tog en promenad med hundarna å Albin i solen. Har faktiskt sovit hyfsat inatt. Gick å la mig kl 22 å lillen tuttade i sängen å jag slumrade till. Vaknade när Jonas gick å la sig vid ett tiden då han la över Albin i nestet, hade nog sovit två timmar då så,sen vaknade han vid halv fyra igen å ville äta å byta blöja så då blev de så,somnade då med å han oxå sen. Sen sov vi så tills vi klev upp kl åtta. Kändes när man vaknade att man sovit bättre än på länge, de gör mkt de med. Vi var in till stan idag å gjorde klart lite med papper på pappas husförsäljning. Skönt få de klart. Sen på EM låg lillen inne med pappa å jag donade lite ute,plockade bort blommor å så,sånt som ej är tungt. Skönt få pyssla lite ute i solen. Sen var jag faktiskt ner på affären en snabbis. Första gången jag körde bil sen snittet. Bakade även en äppelkaka å kokade lingonsylt. Fått mkt gjort. Även en kollega å min brukare var hit en stund å sa hej. Trevligt. Sen har vi mest myst på som vanligt i soffan. På onsdag är det besök på bvc igen.

Av Jenny M - 27 september 2015 16:52

Ja nu har vi varit hemma i lite mer än en vecka å folk vill så klart komma å hälsa på å de är jätte kul att folk kommer å vill gratta till prinsen å att speciellt anhöriga vill komma kan jag förstå men,för det finns alltid ett men i denna fråga. Nu är vi för det första förstagångs föräldrar å är inte van vid allt sen har vi en liten kille som gärna är vaken halva nätterna. Han är som lugnast från kl nio på morgonen till kl fyra på EM ca så då passar det bäst med besök på fm. På EM är det mkt amning som gäller å så försöker man passa på att vila lite då när han sover. Han vill gärna vara nära på EM å då är det svårt att göra så mkt annat än å vara med honom. Han somnar sent på nätterna,oftast inte före kl två så man är ju trött. Sen vaknar han efter ca två timmar å vill äta. Det blir ej mkt sömn så man är ju inte direkt utvilad så då behöver man få ta igen sig nån gång under dagen å då funkar de ej att folk bara dyker upp i tid å otid. Jag orkar inte. Man är väl lite extra känslig nu kanske men ändå. Man kan höra av sig innan å fråga tycker jag. känns liksom som att det räcker med ett besök om dagen just nu. Sen att en viss anhörig oxå kommer å gnäller över att han ej ligger i vaggan,hallå han är inte ens två veckor. Han hinner nog ligga i den sen. Han vill vara med oss. Nä jag känner mig bara trött just nu faktiskt sen att det är underbart med en bebis säger jag inget annat om. Å så säger folk ja men du måste väl sova lite på dagen då om han ej sover på natten..... Ja lite svårt de som de är just nu....

Av Jenny M - 22 september 2015 20:37

Söndag natt den 13september vaknade jag av värkar som blev mer å mer. Ringde förlossningen som sa att jag kunde åka in om de blev mer intensiva. Dock lugnade de ner dig på mån morgon men kände av dem då å då. For ändå å handlade på fm. Sen på EM var jag rätt trött å sliten efter att ej ha sovit nåt. På mån natt kl fem går vattnet mitt i en värk så jag ringde förlossningen igen som sa att jag kunde komma in när vi klara så jag väckte Jonas å kl sju var vi inne. Då var jag öppen tre cm med jämna värkar men de tyckte jag kunde åka hem en stund så vi gjorde de men helt i onödan tycker jag då jag hade såååå ont. Sen kl tio pallade jag inget mer. Var då öppen fem cm. Kraftiga värkar som ökade. Kollade på ctg å satte manschett på bebis huvud för att hålla koll. Efter varje värk blev bebis väldigt medtagen så de fick ta prov på hans huvud varje halvtimme. Jag fick lustgas som hjälp. Vägrade nå annat. Till slut övertalade dem mig att ta eda fast jag är så spruträdd men när jag väl hade fått den å den börjat värka så insåg dem att bebis inte alls mådde bra i magen så då blev de bråttom ner till op. Kändes bara helt förjävla. Då hade man legat å kämpat med dessa värkar i nio timmar där inne å innan dess haft ont hemma i två dygn å sen får man ej föda riktigt. Det var riktigt jobbigt just då. Så in till op å ett akutsnitt blev det. Bebis kom ut snabbt å mådde kanon. Jag däremot hade spruckit åtta cm i livmodern så de tog nästan tre timmar att sy ihop. Vill jag få nå mer barn i framtiden blir det planerat snitt då jag ej får föda normalt pga riskerna som man bli men de känns i efterhand helt ok nu. Vill ej utsätta mig för den där smärtan nå mer. Ut kom iaf en liten perfekt pojk på 3535 g å 52 cm lång med fem fingrar på varje hand å fem tår på varje fot å blåa ögon. Känns jätte konstigt att han är min. Vi fick ligga kvar tills på torsdag å med återbesök på fre. Helgen har varit som i en dimma med minimalt med sömn då han är väldigt tuttig. Äter ofta. Men väldigt snäll tycker jag. Hade besök av bvc idag som vägde han å han hade gått upp väldigt bra så jag behöver ej mata han på natten om han ej vaknar själv känns bra så vi kanske kan få till lite bättre sömnrutiner. Känns verkligen helt overkligt att vi har en liten bebis här hemma å att jag är mamma. Galet. Ska försöka njuta så gott de går. Har lite ont i mitt sår. Svårt å resa mig upp när jag ligger tex å vänder på mig. Ingen ridning på ca fem veckor. Får ej lyfta nå tungt..... Man blir handikappad. Tur Jonas är ledig tills nästa vecka. Albin ska han heta.

Av Jenny M - 11 september 2015 20:35

Veckan har runnit iväg som vanligt men ingen bebis än. Verkar trivas där inne. Går väl ok att gå över jag har ju ändå inga större problem men ändå drygt att inte veta när det blir. Jobbigast att jag sover så dåligt. Vaknar varje timme.....blir säkert så sen oxå men då har jag ingen mage ivägen.som gör att man ligger obekvämt å förhoppningsvis inga händer som domnar bort. Att bebis håller en vaken sen känns som en betydligt bättre anledning just nu. Jag gick med i en fb grupp för nån vecka sen för oss som ska ha barn snart. Har verkligen insett att jag har de bra på alla vis eller så överdriver de bara med allt. Det är struliga relationer, strul med fk, smärtor överallt, depressioner osv.... Jag tycker ju överlag jag har haft en bra graviditet. Det säger min Bm oxå. Visst har humör svajat lite å så men jag klarade mig utan smärtor till vecka 30 ca. Det jag saknar mest av allt just nu är faktiskt mina promenader med hundarna. Ska bli så skönt att få komma igång med det sen. Sen saknar jag ju ridningen oxå så klart men tror tack vare att jag kan köra dem så har de gått bra ändå. Ska bli skönt det å sen att komma upp på hästryggen igen å ut i skogen å mysa. Idag har vi iaf varit på banan med Ligist. Gick inge bra alls.....Nya tag. Sen har morfar varit här å hackat betet. Nu ikväll bakade jag pizza bullar, fika det ikväll väntar på sambon nu som är på hockey. I morgon ska jag ha husvisning av pappas föräldrar hem. Hoppas det går bra.

Av Jenny M - 6 september 2015 22:22

Jaha nu har man gått över tiden. Fast jag ägnade en dag åt svamp plockning å sen varit på marknaden två dagar å idag en tur till Sundsvall. Känner inget heller....man får väl gå fram till jul. Körde häst ikväll oxå ilag. Bäst å passa på liksom. Börjar bli jäkligt trött på detta. Vill få tillbaka min gamla kropp även om den ej var perfekt. Mamma var hit med vaggan sen vi var små oxå. Vi får se om Sture kan låta bli den.

Ovido - Quiz & Flashcards