livetpålandet

Alla inlägg under februari 2017

Av Jenny M - 19 februari 2017 14:05

Är mitt inne i min jobb helg men inte många timmar kvar nu sen är jag ledig tills på tisdag. Då ska jag på kurs halva dagen å sen jobba natt. Nästa helg är de bygdetrav på Hagmyren. Får se om vi ska vara med eller inte. Vi har planerat en start torsdagen därpå oxå men vet ju inte om vi kommer med. När vi startade förra fredagen gick Tompa i mål som 9a så först utan pengar. Det var ett tufft lopp åt han men han gjorde så gott han kunde. Tisdagen efter var vi å kollade upp han hos veterinären men allt såg fint ut så det var skönt. Hoppas de håller i sig ett tag. Tjejernas häst sköter sig bra. Dock har han mask. Usch så bara att maska av dem alla tre. Dem har ridit ett par ggr nu å det verkar gå bra så dem får väl trappa upp träningen mer å mer.

Av Jenny M - 7 februari 2017 19:41

Ja det har ju hänt lite annat å sen innan det förra inlägget. Förra tisdagen var vi till Bollnäs med Tom å det gick kanon. Han gick imål som en fin 4a. Hade lika gärna kunnat bli 2a eller 3a. Var väldigt jämt. Kusken sa att han kändes fin så vi kör på! Blev ju även erbjuden att köpa honom för en symbolisk summa så vi tackade ju ja så klart. Känns mkt bättre att äga honom även om själva leasingen har funkat jätte bra så nu äger vi han på riktigt. Kul! För en kort tid sen blev jag även erbjuden att ha en till häst på foder. Dock har jag ju tyvärr inte tid med en till häst så jag frågade mina medryttare om dem var intresserade och det var dem så i lördags flyttade Crille Cavat in på gården. Det blir då tjejernas lilla skötebarn så får vi se om jag får låna han nå tag haha. Det blir jättebra. Jag får ridsällskap å även dem mer än det varit nu å jag slipper ansvara för att en till häst ska tränas. Jag ser till att han har mat å vatten å mår bra typ, helt kanon. Hur länge han stannar får vi se. Just nu bor han in sig så ska han få komma ut i skogen med start till helgen. Lite tjock å otränad så de blir mkt mys i skogen en tid framöver för dem. Hoppas att det kommer funka bra. Med mina herrar hemma funkar det kanon iaf. Aldrig varit med om att det gått så snabbt nån gång för en häst att komma in i flocken. Helt suveränt!
Jag har jobbat hela helgen å Jonas bytte av mig i måndags så nån ridning blir det inte förens i morgon. Tom ska starta på fre igen. Kvällstrav å sista start. Kanon en fre kväll. Som tur var har vi fixat barnvakt åt lillen annars hade de blivit spännande. Mammsen är med honom så det blir bra.

Av Jenny M - 3 februari 2017 20:08

Dem som känner oss väl å sen länge vet hur speciell Chicca är....på alla sätt....inte bara positiva tyvärr. Hon har bla alltid varit väldigt rastlös. Svårt att bara ligga å ta det lugnt fast hon blivit både motionerad och aktiverad på andra sätt. Genom åren har det blivit värre och värre. Hon har haft problem med eksem då och då. Helt galen i pinnar. Manisk kanske man ska säga. Väldigt vaktig. Sista halvåret har allt eskalerat kan man säga. Gjort en massa andra saker som tyder på bla demens. Efter rävskabben i höstas har hennes kala fläckar inte blivit bra. Hon började dricka mängder med vatten och till följd av det kissade hon väldigt mycket. Härom veckan kissade hon inne 3 ggr på en vecka å i förrgår bara rann det kiss av henne när hon gick inne fast hon kom utifrån. Efter att diskuterat med veterinären tog vi det jobbiga beslutet att låta henne somna in igår. Vi valde att inte kolla upp orsaken till hennes drickande och varför eksemen inte blivit bra då veterinären ansåg att vad det än var skulle vi i bästa fall få ge henne medicin varje dag i resten av livet som dessutom skulle ge en massa andra spännande biverkningar. När hon redan har lite problem med psyket så tyckte vi att det räckte. Hon skulle bli 12 år i oktober. Provsvaren kunde dessutom ge oss detta alternativ ändå. Otroligt synd och man tänker ju att gjorde man rätt beslut? Vem är jag som har rätt att bestämma att hon inte skulle finnas mera? Som den rastlösa hund hon var tog det dessutom en extra spruta för henne innan hon valde att somna. Hon var ju otroligt snäll på alla sätt och vis. Väldigt snäll med Albin. Men man märkte att hon blivit gammal oxå. Inte samma fart på promenader och när dem var med på ridturena. Dessutom hade hon börjat se dåligt. I dag har det varit tomt hemma. Ingen hund som kommer å skäller när man kommer hem eller som skäller på alla bilar som åker förbi. Det har varit väldigt tyst bara. Zita säger ju inget i onödan. Hoppas att hon inte kommer att sörja. Dem har ju ändå levt ihop i runt 8 år. Ja jag kommer sakna henne men hon mår troligen bättre nu hoppas jag....

Ovido - Quiz & Flashcards