livetpålandet

Alla inlägg under april 2014

Av Jenny M - 28 april 2014 15:46

I morse var de segt igen fast jag la mig tidigt. Tog iaf Svarten till ridbanan. Ingen longering idag. Det var en himla fart på han i början. Gick jätte bra. Travade i åttor utan problem men jag tror han är lite lat ibland. Lite skänkelvikningar å halvhalter blev de oxå. Var så himla varmt bara. Blev gör svettig jag. Nöjd med passet. Snart har han fällt klart pälsen. Nån som kan ge ett tips på sadel till denna manke? Bomvidd alltså. Känns som jag testat de mesta snart..

Käkade lite kycklinsallad till lunch sen blev de en 4 km tur med hundarna. Svettigt då å men man ska ej klaga. Grannen sa de skulle bli snö på ons....IDAG jobbar jag iaf em pass. Känns helt okej. Får se vad bruden vill hitt på!

Av Jenny M - 27 april 2014 22:37

Vilken helg. Kanonväder alla dagar.var ut en snabb sväng med svarten igår. Måste leta ny sadel åt han igen. Suck.
Igår var de då dax för fest för Jonas på sigges i hudik. Hade lite förpartaj hemma först sen in till stan. Satt på terassen å njöt innan allt folk rullade in. Trerätters blev de. Bra mat. Sen underhållning i form av musik å kareoke m forsa örjan. Vi var runt 60 pers.Trevligt var de men jag var trött. Vi var hemma vid 3.30 jätte kul. Enormt trött i morse. Segt att kliva upp. Men fick lite gjort iform av dammsugning å diskning. Sen fick vi besök av en släkting till jonas. Fikade lite ute i solen å myste. Vår gäst från norrland for oxå hem så vi blev själv men de var trevligt att habhan här igen. Vid fyra kom medryttaren å tog en tur med Litchie i dag. Jag red Ligist. De gick bra men lite fjoll för några cyklister. Var mkt trafik idag. Cyklar...crossar...bilar...andra hästar å fyrhjulingar. Bra väder åt alla. Ligist var enormt het idag. Svårt att hålla han när vi racade. Men Litchie tyckte de var kul att få göra nå annat å de gick bra med travet så på tis ska hon ridas igen. Var ute 2 1/2 timme idag. Gör svettigt. När jag kom hem vid sju for vi å köpte pizza. Åt å slappade på soffan. Nyss lagt mig i sängen så strax ska jag slå igen mina blå. I morgon blir de ridbanan m svarten...ev en pw med hundarna å sen em jobb.

Från terassen

LITCHIE

Av Jenny M - 25 april 2014 22:26

Börjar dagen med att åka till stan å storhandla på en massa affärer. Var bla på xyz å diskuterade lite foder...de ska ha foderveckor nästa vecka tror jag de var så får åka in dit då å prata lite med dem. Sen var jag på möte med jobbet en sväng. På em tvättade jag sadlarna å lite träns. Såååå jävla tråkigt....suck...å smörjde så klart. Mittupp i allt kom Kim cyklandes fast herrn ej var hemma så han gjorde mig sällskap en stund sen hämtade jag jonas som var i rolfsta å drack en eller två öl. En kompis till jonas från piteå kom ner å blir här till söndag då jonas ska ha fest i morgon på sigges. Försenad 30 års fest. Så vi har grillat i kväll å suttit på altan för första gången i år i kanon väder. Riktigt fin kväll! Hur morgondagen blir återstår att se.

Av Jenny M - 25 april 2014 00:57

Idaghar jag hjälp pappa med lite grejer uppe i skogarna i Frisbo. Så drygt att åka upp dit, men det är fint där uppe. Tog ett par timmar. Trött å seg var jag. Hatar att kliva upp på morgonen. När jag kom hem tvättade jag lite hästtäcken å vojlockar. Så himla skönt med tvättmaskin i stallet även om man får dra elsladd å vattensladd men värt de så man slipper ta in å tvätta det inne. Blåste lite så de torkade rätt bra. Ska ta å tvätta sadlarna oxå å smörja dem, lika allaselar å träns. Så himla tråkigt :(


Jonas for i väg på trav med Litchie å en annan fick stanna hemma pga nattjobb. Kollade på datorn men hon hoppade i starten direkt så hon kom efter sen hoppade hon i första kurvan som vanligt sen fick man ej se henne nå mer. När loppet var klart hade de ropat ut att hon blev åtta å fick sista peng alltså men sen står de att hon blev distg på atg å svensk travsport vilket innebär att hon var för långt efter så vi får alltså kvala om henne...igen. Vi får se hur vi ska göra. JOnas vill ju ta egen licens så han kan köra själv. Kanske väntar med att kvala henne tills han fått den så får han testa att köra då. Blir de lika då blir de nog att sälja henne som ridhäst. De kostar ju lite att hålla på. Synd när de är världens snällaste häst. Får vila lite nu då å så kanske vi kan få upp henne lite i hull. Passa på att träna i provlopp osv...ja vi får se vad herrn vill göra men jag vill då ha henne kvar tills han tagit licensen så de blir sista försöket. Har testat olika kuskar å andra olika grejer, synd när kuskarna ej lyssnar på vad vi säger, hur de ska köre henne då hon är väldigt speciell....


Ja jag är då på jobbet nu då å har nån timme kvar än. Alldeles lagomt med en natt så här, kul att komma till jobbet var de =)

Av Jenny M - 23 april 2014 22:57

Uff vilken dag! Började med att åka in på banan med Ligist så han fick testa Montè. Var en himla fart på han i bakvarv. Rätvarv däremot sprang han saktare i så de blev inget rekord i dag heller så nu ska vi endast rida å köra han i rätvarv när vi åker in där så han fattar att man ska springa fort i det varvet! Men hon som red tyckte han var fin iaf =)


Sen hem å lastade ur han å iväg till Rolfsta å körde Arne. Jonas var oxå med å körde deras nya häst, det gick bara bra. Arne är ju så himla fin att köra. Hoppas att han får vara frisk. På fre ska han starta, Lajos Arn, på valla med Jennifer Tillman som kör. I morgon ska vår springare starta men jag stannar hemma dock. Kvällstrav å jag ska jobba natt så hinner ej hem så jag får kolla på liven på datorn i stället men de går väl de med, har ej så höga förhoppningar av nån konstig anledning...Hon har iaf fått en väldig aptit denna vecka. Ger henne kraftfoder tre ggr om dagen nu blandat med en massa kg lucernpellets som hon börjat äta igen så hoppas vi kan få upp henne i vikt lite för de blir väl en väldans gnäll på ridfolket som Jonas säger annars,när de ska ner på betet sen,vissa tror ju inte att vi ger henne nå mat, men vi har två andra som rullar fram....vissa hästar blir ej tjock!Speciellt inte när de tävlar. Men vi gör allt vi kan med henne!


Efter körturern så tog jag med mig Svarten till ridbanan. Var i valet å kvalet om jag skulle rida eller bara longera mn jag satte på sadeln så de blev lite dressyr oxå efter longeringen. Det gick super bra idag. Ej varit dit sen han blev rädd för sopmaskinen. Bomull i öronen i dag dock :P Det blåste oxå men han var lugn. Lugnt å fint trav hade han. Var där kanske 40 min sammanlagt,var mer att jag ville se hur han rörde sig på volten när jag longerade han. I morgon får herrarna vila då jag ska hjälpa pappa lite.


Morfar ringde oxå å skulle komma med ett vedlass så medans jag väntade på han blev de en PW med hundarna. Efter vedlassset for vi å fikade lite hos en av Jonas bröder. Var längesen vi var dit nu så de var trevligt. De var dock hit för två veckor sen =)


Känner mig rätt tröttt å slut just nu. Ska upp tidigt i morgon så jag ska strax gå å lägga mig.


   

Av Jenny M - 22 april 2014 22:19

Jaha vad han hänt idag då? Var till staden å handlade på FM. De hade bra pris på pelargonier på granngården så jag köpte sex st för 100 kr. Finns alltid nånstan man kan ha dem sen när de blir varmt. Tills dess får de stå inne. Som sagt bra pris! Handlade även lite mat på Ica Maxi. När vi kom hem blev den en promenad för mig å hundarna. Käkade sen lunch å så fixade vi med lite altanräcke som blåst sönder. När sambon for å jobbade grävde jag lite i landet, får se hur mkt jag ska gräva upp i år. Ska iaf så sallad, sockerärtor, purjo å ev broccoli. Hur de blir med mina jordgubbar i år återstår att se om nån vecka. Risken finns att jag får plantera flera nya i år men de har ju hängt med i några år nu. Hovis var hit å gjorde klart Ligist hovar oxå så nu har alla sommarskor!


Ja dammusgit har jag oxå gjort men de gör jag ju varje dag!


På kvällen kom min medryttare så vi tog en långtur på ca 1 mil. Det gick bara bra å kanonväder var de. Det är väldigt mysigt att vara ute i skogen nu. Blev mest skritt idag då båda fick springa mkt igår å Ligist ska in på banan i morgon.

 Vi har nu haft Ligist i ca 10 veckor å måste säga att han är mer tränad nu än när vi fick hem han från proffstränaren. Det är en jäkla fart på han när man rider. Full fart framåt. Blir spännande att se hur de går i morgon, om montè är hans grej, märks ju direkt i sånt fall.


NU har jag nyss duschat å kollat på Biggest Looser. Hade hoppats få lägga mig men Hampus var lite dålig i magen å torkade röven i soffan så jag var tvungen att tvätta lite överdrag till soffan så jag måste väl vänta till maskinen blir kvar. Ja katten fick bli tvättad han med så nu surar han under rumsbordet...


Zita ligger å myser framför brasan å Chicca ligger i sängen. Sune är ute å hästarna är i hagen. Full koll på  alla djuren. Ja hönsen sitter på sina pinnar dem med ;)


Ska ta å slösurfa lite jag då!


Av Jenny M - 21 april 2014 22:58

Vaknar kl 8,30 till strålande solsken. Jonas hade farit in på banan med Litchie så jag kunde ta de lugnt med frukost inne utan att behöva gå ut å ge henne mat. Tog in Ligisten å sadlade på han å stack iväg på långtur bort till korset å körde lite backar å sand. Han var väldigt pigg å fin idag!! Enormt svettig var han när vi kom hem å flåsade på bra men red ganska hårt å så!!

Jonas kom hem med Litchie å en gubbe i byn kom förbi med en massage apparat.som vi fick låna till henne då hon är stel bak så vi ska köra med den morgon å kväll ett tag så kanske de släpper. Bra att ha snälla "grannar " .hon hade iaf varit fin att köra idag.
Hovis kom å skodde halva ligist å hela Litchie. Han ska ta resten i morgon...var mest akut med ligist fram då han tappade en sko idag å litchie ska starta på torsdag. Klarar hon ej de då får vi kvala igen.

Jag tog å stack iväg med Svarten på em. Lika varmt å skönt ute då. Han fick ta typ samma tur som ligist. Tänkte de var lika bra när han stått i tre dagar å medisen kommer i morgon...så han fick springa av sig rätt bra. Börjar på å tappa de mesta på pälsen nu så han börjar se fin ut.

Jonas stack iväg å tränade å jag tog en pw med jyckarna. Nu ligger man däckad i sängen...

Av Jenny M - 20 april 2014 22:17

Å så var då jobb helgen över. Fina pengar att ha jobbat hela påsk typ. Bara ledig i morgon på annandag påsk. Har gått bra att jobba å de har varit fint väder så vi har varit ute mkt. Lägger ut lite blandade kort från i helgen. I morgon ledig som sagt. Då ska Ligist å Svarten ridas. Kan säga att suget var stort idag när de var så fint väder men de ska bli lika i morgon. Om inte bättre tom!

Blir hårt med Ligist i morgon sen får jag se om de blir ridbanan med Svarten för på tis kommer medis så då ska vi iaf rida ut. Jonas ska in på banan med Litchie i morgon. På ons ska Ligist in å testas i monté med en tjej som rider de. Spännande å se om han springer lika fort då som han gör med mig hemma.

Har precis lagt mig. Tidigt men hockey på tvn.så då kan jag lika gärna läsa en stund. Är sliten :-)

Inganbadet

Tågrälsen vid forrså bruk

Ett ganska färskt lamm

Ovido - Quiz & Flashcards