livetpålandet

Alla inlägg under januari 2016

Av Jenny M - 29 januari 2016 22:26

I morse blev det en tur lika som igår. Var nog tur det för nu regnar det ute, är plus grader och blåst så snart är snön borta. Tråkigt. Kanske kommer en dimp till om vi har tur. Planen att åka in till banan i morgon sprack då den är stängd pga vädret. Typiskt. Det blir körning hemma i stället. Jonas får nog köra ligist i morgon. Tror inte att jag orkar. På EM var vi iaf och hämtade hö då. Gick bra som vanligt å än har han mkt att sälja. Vid sju ikväll var vi iväg och hämtade 41 kg griskött som vi bokat. Känns så himla lyxigt tycker jag att kunna handla så där även om alla kan göra det så klart. Skön känsla att alltid ha kött hemma. Jätte fint var det å hur mkt fläsk som helst å massa kotletter mm mm. Så i morgon blir det så klart kotletter och potatis gratäng, mums. Sen tog jag lever oxå. Tycker det är gott med levergryta. Inte Jonas men jag kan äta de när han jobbar. Nyttig mat lever. Så vi ägnade en stund åt köttet ikväll. Lite ont i ryggen nu. Skönt att ha lagt sig. Mamma skulle komma i morgon så hon får äta med oss. Lelle är ifjällen med några kollegor. Hoppas vädret är bättre i morgon, nu stormar det, usch. God natt.

Av Jenny M - 28 januari 2016 22:04

Ja Albin sov i sin säng i natt. Testade att lägga ner honom när han tuttat klart och han somnade efter en stund. Sen vaknade han och åt två ggr i natt plus att han kom över och låg med oss efter sista nattmålet eller vad man ska säga. Orkade inte flytta över han då igen. Tycker det är godkänt. Sover mkt bättre utan han bredvid mig även om jag tycker det är mysigt. Vaknade dock i smått panik nån gång inatt och funderade var han var och om Jonas lagt sig på han. Lite vana att ha han i sängen. Bra preventivmedel!! Kl åtta började han babbla som bara den. När man tittar på honom då bara flinar han å är sååå fin. Go unge för det mesta. Idag var det bara jag som hade ridning eller hästträning på schemat. Jag, Svarten och hundarna tog en sväng. De fick jobba på bra. Vi passar på medans det är plus och trussa i snö väder. När det fryser på igen är det kört. Blir samma sväng i morgon med samma sällskap. På lördag blir det ev banan med de andra två och AK rider Svarten då. Söndag vilodag. Har annat planerat oxå. I morgon ska vi även hämta hö på EM sen vid sju ska vi hämta griskött som vi beställt av en grisbonde. Härligt. På söndag EM ska vi oxå hämta hö på ett annat ställe. Vi köpte av två olika bönder. Rundbalar på ena och småbalar på det andra. Synd att inte en och samma kan sälja allt men men det funkar bra att göra så. Små balarna har vi inne och ibland ute när vi inte hinner åka och hämta stora på en gång de tar slut. Fullspäckade dagar för det mesta. Idag var vi till min faster oxå en stund. Inte träffat dem sen pappas begravning som var i oktober. Roligt att träffa dem. Blev inte så mycket mer sen. Jag och lillen tog oss en vila på soffan efter maten. Får hoppas han kan sova i sin spjälsäng inatt oxå.

Av Jenny M - 27 januari 2016 22:17

Var ut och lufsade med min tjockis idag. Han fick springa i tösnö och klättra jobbiga backen. Efter det sket han tre ggr i rad. Satte visst igång magen haha. Vi red runt som jag säger. Har inte ridit den svängen på säkert åtta månader så det var uppskattat av oss båda, trots att matte lät han jobba på. På lördag ska vi ev in på banan om den är körduglig. Några andra ska oxå in i sånt fall. Blir lite låtsas provlopp. Vi får veta på fre hur det blir. Både ligist och Heffa behöver träna på banan så det vore bra. I morgon ska jag ut med Svarten. Får se vad det blir för sväng.

Idag har vi varit och handlat lite oxå. En promenad hann jag oxå med. Albin har sovit lite idag igen. Lite medans vi handlade bara men han vaknade mitt i handlingen. Tur han tar det med ro iaf och inte är panik hungrig. Sen somnade han om igen i bilen hem men sammanlagt en timme ca. Tycker det är lite lite för en bebis....

Jag beställde lite grejer från Wish för ett tag sen. Mkt krams bara. Bla en stjärnlampa åt Albin och den kom idag. Mkt mindre än jag trodde men den funkade och var mysig så vi har legat i sängen nu en stund och kollat på den. Kanske kommer uppskattas när han blir lite äldre. Jag köpte även en ljusslinga att ha ute. Till den var det nå konstigt anslutning så den går inte att sätta i våra uttag. Inte ens med Sk reseadapter. Kostade 19 kr så..... Nä nu ska jag försöka somna och hoppas på lite sömn.

Av Jenny M - 26 januari 2016 22:01

Ja den tilltänkta nya medryttaren blev det inget med. Först var hon sjuk å sen helt plötsligt sjukskriven för andra problem så hon kunde inte rida. Varför då svara på en annons om man vet med sig att man har problem, om det nu är sant. Ähh jag harvar på här själv jag, lika bra det. Det får bli som det blir! I morgon ska jag iaf ut å rida!

Idag har vi haft mammaträff här hos mig. Jag å tre andra mammor å deras småttingarna. Fikat å pratat skit.Nästa vecka blir vi i stan. Lite bra för Albin att träffa andra små även om man märker att det blir lite jobbigt och han blir extremt mammig på kvällen. Väldigt mkt ikväll tycker jag. Fick han iaf att sova två små svängar i soffan men nu har vi nyss lagt oss. Får se hur mkt sömn det blir i natt. Hysteriskt trött var han nu när vi gick upp. Mamman oxå rätt trött. God natt

Av Jenny M - 24 januari 2016 22:13

Det gick ganska bra att sova i sängen. Jag har mindre ont i ryggen iaf men Albins sömn problem är fortfarande kvar men vi kämpar vidare. Tycker att han varit mindre gnällig på kvällen nu två kvällar så det kanske är på väg att ge sig. Märker att det hänt jätte mycket med hans utveckling nu bara i helgen. Blivit intresserad av hundarna och vill ta på dem. Vrider huvudet åt alla håll och ska ha koll på allt. Mycket som händer i den lilla kroppen. Accepterar att ligga på mage längre och längre. På väg att vända sig från rygg till mage men eftersom han inte diggar magpositionen så lockar det väl inte så mycket kanske.

Igår var jag iaf ut och körde Ligist. Intervaller var planen men mitt i första drog han till med en galopp, la tungan över bettet och drog iväg så jag fick styra ut han till snökanten för att få stopp på han. Gris nacke. Så då fick han springa en vända upp för långbackarna som vi säger så han blev lite trött sen körde vi några lättare intervaller på hemvägen. Nu blir det annat bett ett tag när han ska köras. Idag har jag grymt ont i armarna i stället. Är det inte det ena..... Otränad säger Jonas och ja kanske det men vi är på väg åt rätt håll iaf.

Jag la ut en annons ang medryttare för ett tag sedan och en tjej har varit här nu nån vecka och ridit Svarten under veckorna när jag inte kunnat men nu visste hon inte om hon skulle få så mycket tid över pga mer jobb så i morgon kommer det en ny tjej och ska prova. Min gamla är fortfarande kvar men kan bara rida helger nu denna årstid pga skola. Hoppas att det funkar bra med den nya. Jag gjorde en karta idag över ridvägar så hon ser lite. På onsdag ska jag följa med henne ut en sväng så då kan jag visa lite också. I vanlig ordning har jag och lillen nyss lagt oss. Hoppas på nån timmes sömn.

Av Jenny M - 22 januari 2016 22:18

Igår var jag äntligen ut och red lite galopp med Ligist. Inte ridit så hårt sen jag fick veta att jag var gravid så ca ett år sedan sist. Kul var det. En himla rolig hobby men har alltså eller livsstil kan man ju säga att det är. Himla kul var det. Dock tappade han en sko så jag fick slå dit en gammal när vi kom hem. En stund senare meddelade hovis att han skulle komma idag så jag slet i onödan. Albin sov bara en timme igår på hela dagen så både han och jag var grymt trött igår kväll så vi gick och la oss vid 21 tiden. Han somnade direkt och sov ca 30 min sen började kaoset. Fram till kl 01 ca sov han ca 15 min år gång å varje gång han vaknade så gallskrek han som en stucken gris fast han låg vid min sida. Så himla jobbigt. Tillslut tog Jonas honom och gick och vaggade han till söms en stund å la sen ner han mellan oss i sängen och då sov han två timmar ca sen vaknade han ungefär en gång i timmen ? Vi är ganska trött idag. Tror han drömmer mkt. Händer ju mkt för han i utvecklingen så det är väl jobbigt. Sen har jag världens träningsvärk i ben å rumpa sen igår och jätte ont i ryggen. Ryggen beror nog på att jag inte ligger nå bra på nätterna nu när jag får antingen ligga på sidan så mkt och sen konstig ställning överlag eftersom det blir så trångt och man är rädd att göra illa Albin i sängen. Sen är väl inte sängen den bästa så vi bar ut den idag och bar in den andra istället som vi haft som gästsäng. Jonas säng som han hade när vi träffades och som knappt är använd. Får se hur vi sover i natt. Jag och Albin sov en timme på soffan förut iaf, skönt. Nu har vi gjort natt hoppas jag. I morgon ska jag köra Ligist i intervaller!

Av Jenny M - 20 januari 2016 22:51

Usch, inatt sov Albin skit dåligt. Vaknade ungefär en gång i timmen ? som tur var låg han med mig men ändå. Skulle bara tutta. Ändå var mina bröst sprängfylld i morse. Så både jag och han har varit rätt trött i dag. Han kanske skulle jävlas för att jag ville ge han flaska igår. Vi fick iaf främmande av mamma /mormor idag en stund å så har vi varit ute en stund i vanlig ordning. Nu ligger vi och jag hoppas han sover bättre i natt.

Av Jenny M - 19 januari 2016 22:26

Igår var jag ut med Ligist. Samma sväng som sist. Gick snabbare än gången innan så det tar sig. Fick till en liten galopp, tjoho. På EM var vi till staden och handlade lite, det ekade typ i kylen. I morse var jag ut med Svarten. Tränade lite dressyr på vägen sen avslutade vi med lite trav i djupsnön. Skit kul tyckte både jag och han. Vilket kliv dem får och man känner hur hela hästen arbetar med hela kroppen. Kanon träning. Hoppas kallsnön blir kvar ett tag, blir det tö och det sen fryser på går det ej låta dem springa i djupsnön, det blir så hårt. Han var iaf jätte fin att rida. När jag kom hem kom svärmor med särbo och en kompis till J och fikade sen for jag och Albin på mamma träff i stan. Jag stannade oxå och köpte en nackkudde på vägen hem som jag tänkte att jag kunde ha när jag ammar, det funkade hyfsat bra iaf,kostade bara 59 kr. Albin var nöjd när vi kom hem så pass att jag kunde mocka och kärra hö klart innan vi gick in. Nu ikväll tänkte jag att jag skulle ge han en skvätt ersättning innan vi la oss för att se om jag ev kunde få sova lite, hade en tetra kvar, gav han sist när han var tre veckor. Men han vägrade, provade båda flaskorna jag hade men han bara gallskrek. Hmm så jag antar att det är lönlöst att pumpa för att ev ge om jag är borta..... Det ska tydligen vara tutten. Tur att man snart kan börja ge han lite mat, tiden går fort. Tänker absolut inte stressa med det. Det funkar ju kanon så som vi har det nu. Han klarar sig dem dryga två timmarna jag ägnar åt hästarna så det ska vi vara nöjd över. Men jag vet att sist jag gav han flaska sov han bättre men tji fick jag nu då så nu hoppas vi mjölken inte sinar.

Ovido - Quiz & Flashcards