livetpålandet

Alla inlägg under mars 2017

Av Jenny M - 19 mars 2017 09:23

För snart 3 veckor sen hade jag en höna som börja ligga misstänkt länge på äggen så jag lät äggen ligga kvar ett dygn å jo då nog var hon ruvsugen allt så hon fick behålla 4 ägg där. Efter en vecka så började hon få sällskap i redet av en annan höna som oxå var sugen på äggen tydligen. Det hela slutade med att den nya hönan tog över äggen å nu ligger hon där hela tiden å den första hönan la ner verksamheten haha. Men har vi tur då så blir de bebisar om en vecka drygt. Jättespännande. Så himla roligt att ha två hönor som är intresserade av att ruva. Dem får gärna ruva fler ggr så jag slipper köpa mer färdiga hönor. Men risken är väl stor att det blir mkt tuppar men de får man ta. Lyste äggen dag 5 å det var spindlar i dem å lyste dem igen igår dag 10 å äggen var full så att säga så det går åt rätt håll.

Av Jenny M - 7 mars 2017 16:57

Bara ledig en dag innan man är installerad på jobbet igen. Min kära sambo var å hämtade 3 sadlar åt mig igår som jag lånade av en tjej så medans Albin sov middag idag hade jag å Ligist sadel provning på gårdsplanen. Tur han är snäll å tålmodig. En av sadlarna låg ok på han men inte dem andra två. I morgon ska jag testa Stubben riktigt å se....Red lite snabbt i den på täckten i lördags men vill ta en riktigt ridtur å se hur den funkar. Satt väldigt bra i den å det är ju bra sadlar så vore Nice om den funkar. Sen får jag se om jag kan testa sadeln som jag red i idag lite mer på en gång annars får jag göra på de fre. Jag har även longerat Crille idag då hans fodervärdar är borta denna vecka. Det gick bra så de blir väl lite mer longering på torsdag hade jag tänkt mig å nån dag i helgen. Hinner knappt rida Ligist denna vecka så blir svårt å hinna med Crille oxå men longera kan jag göra när Albin sover . Synd inte ridbanan är brukbar än då hade vi kunnat vara där medans lillen sover men jag hinner nog prova rida han sen nå tag.

Av Jenny M - 3 mars 2017 20:13

Vi var aldrig med i bygdetravet men vi var å kikade. Sen sov Albin borta för första gången hos min mamma så vi kunde gå ut och förlusta oss lite på kvällen. Var på Texas å käkade med några vänner. I onsdags startade Tom på Bergsåker. Han gick i mål som femma så gjorde ett kanon lopp igen. Nu blir de automatiskt vila en vecka pga mkt jobb.

Jag håller på att leta ny sadel åt Ligist då den jag har som passar honom bra inte passar mig. Har en massa andra sadlar oxå men med dem är de tvärtom så nu ska jag på allvar hitta en bra sadel som passar oss båda. Lånade hem en stubben idag som jag ska testa så fort jag kan.

Igår var veterinären ut å kollade tänderna på Ligist och Crille. Ligist var helt ok men inte Crille tyvärr så där blir de lång behandling innan dem är okej.
I helgen är de natt jobb för mig så de blir lugnt på häst fronten. Kanske hinner testa sadeln i morgon. Annars rullar det mesta på som vanligt hemma. Albin är inne i en trotsig period nu. Inget duger. Inte ens att att bli tröstad så det är lite drygt nu med lilla herrn . Å får man inte som man vill blir man jätte arg så ja bestämd är han allt. Vi får hoppas denna period går över snabbt!

Ovido - Quiz & Flashcards