livetpålandet

Alla inlägg under maj 2013

Av Jenny M - 31 maj 2013 23:10

Var extremt varmt idag oxå. Hade lite svårt att sova efter nattskiftet. Klev upp å fikade lite å gick sen å hämtade Svarten å tog en helt okej tur med honom. Var sen å fikade hos mamma...brorsan fyller år å var där nu. Blev en kvälls promenad med hundarna innan ee var dax för jobb igen. Svalt å skönt nu. Har inflammation i tandköttet vid ena visdomstanden. Inte så skönt alls. Borstar å sköljer med vatten då å då och käkar alvedon med hopp om att det ska ge med sig själv....hatar tandläkaren.....nä ett avsnitt av the vampire diaries kanske.

Av Jenny M - 30 maj 2013 23:06

Igår var de dax för ett provlopp igen. Vi skulle testa springrem på henne så hon ej skulle kunna stegra sig lika lätt. Jag testade den hemma i söndags när jag körde å de gick bra då. Igår gick de ej bra. Hon resta sig å slog som bara den redan inne i stallgången när jag skulle ta loss henne från grimman. Lugnade dock ner sig fort men vi tog bort den då hon visade ett stort missmod att ha den på. Körde öven utan check. Hon voltade som man ska å sprang runt som man ska å hamnade ej heller sist så vi med fler är nöjda. Nu blir de kval på måndag. Hoppas de går lika bra. Hon börjar få upp hullet lite. Matar i henne korn gröt så mkt de går. Jag red Svarten en sväng oxå igår. Han var fin att rida dock verkade han ha glömt bort hur man travar med en ryttare på ryggen för de blev lite passgång först men sen flöt de på bra så nu ska de tränas på i lugn takt. Idag har de varit enormt varmt ute. Alldeles för varmt....pallar ej med när de blir så där hett. Var å besiktade bilen på förmiddan å den gick faktiskt igenom. Skönt! Sen handlade vi lite mer blommor på coop extra. De hade försäljning ute. Bra priser. Hem å planterade dem sen red jag en lång tur med Jubel i hettan. Gick bra som vanligt. Longerade Svarten lite hos grannen å avslutade kvällen med en promenad med hundarna. De hade tur å fick bada lite idag :-) nu är man på iobbet å har de rätt lugnt å skönt. Har fyra nätter framför mig!

Av Jenny M - 27 maj 2013 20:33

Äntligen en ledig helg...synd att de är så korta. Så vad har då hänt i helgen? I fredags kom Lotta å gjorde mig sällskap med två av hästarna. Hon fick rida Jubel å jag red Litchie. Dock tror vi att Litchie fick en reaktion av avmaskningen för efter ca20 min började hon toksvettas å skaka å vägrade gå mer framåt så vi vände...red runt lite i skogen sen då de gav med sig. Man blir ej så där svettig av att bara skritta så kort stund å hon är ju vältränad så de måste ha berott på maskmedlet...lite läskigt var de allt. Trodde hon fick kolik eller nåt först pga betes släppet i torsdags. Annars gick de bra. Hon blir finare å finare att rida för varje gång. Hade ju dock tänkt trava med henne men blev ej så då.. I lördags var vi å handlade lite uteblommor....var på loppis inne i stan. Grymt med folk. Fika på stan med svärmor i stället för morsdagsfika på söndagen. Sen kom Andre å grillade med oss på kvällen. Gott som vanligt. Gjorde rabarberpaj till efterätt. Gott de med. Blev trött å slut av både värme å all mat så jag å Jubel tog en tur på kvällen. Svalt å skönt å jätte duktig häst som arbetade i fin form. Man blir så glad. Svarten hade tyvärr tappat sko så han fick stå i helgen. Igår...söndag alltså var jag ut å körde Litchie på dan. Gick jätte bra. Fin häst att köra. Var sen till mamma å fikade. Mkt fika i helgen!! Känns som man gått upp flera kg...:-/ Blev en liten promenad med hundarna på kvällen. Plockade liljkonvaljer...luktar ju så gott. I morse var jag å hämtade hem hästarna då hovis skulle komma på eftermiddan. Var sen in å köpte skor innan jag for till jobbet. Det hade gått bra att sko. Jag jobbar heldag så därför jag hämtade hem dom så Jonas skulle slippa hoppa mer dit på kryckor å hämta dem ;-) Så i morgo kanske jag hinner med en tur på Svarten...hoppas de!!

Av Jenny M - 22 maj 2013 23:35

Idag klev vi upp tidigt...alleeles för tidigt för mitt tycke. Jag är ej en morgonmänniska. 5.30 ringde klockan. Gav hundar å hästarna frulle å sen for vi ( jag, J och hundarna) iväg till Bollnäs. J skulle opereras i dag. Enligt sköterskan så var de ej nån mening för mig att fara hem så jag tog med mig hundarna å en ryggsäck med fika å for iväg på upptäcktsfärd. Hade kollat lite på kartan kvällen innan var jag skulle gå å hittade en fin vandringsled som ledde till en fin tjärn. Var ganska brant upp dit å flåset var ej de bästa idag. Skyller på att jag ej hade ätit nåt innan.Fikade när jag kom fram till tjärnen å hundarna badade å trivdes. Satt där en stund å filosoferade sen gick jag vidare uppåt nån km innan jag vände å gick ner igen. Väldigt fin väg att gå. Lugnt å tyst å fridfullt. Älskar att vara ute i skogen. Mår som bäst då. Blev ett till stopp med lite mer fika innan vi hoppade in i bilen å for ner mot stan. For runt å kollade lite i brist på annat för jag hörde inget från J förens vid två tiden. Hade gått å väl kunna åkt hem emellan trots att de tar en timme att åka för kl fyra kunde vi lämna sjukhuset men men. Tur jag tog med mig hundarna å fika annars hade grannen fått rycka in. Hade en väldigt fin dag trots allt. Terapi för själen. Nån ridning blev de ju tyvärr ej men har träning svärk sen gårdagen så de gör inget. Spände mig nog lite då. Travde lite med s å var lite nervös för hur han skulle bete sig så jag spände mig nog som sagt. Ja halv sex var vi iaf hemmaså då blev de soffan å filten å vila inför nattskiftet som jag nu är på. Fortfarande pigg så de e ju bra. Nu nlir de tv...

Esc

Av Jenny M - 18 maj 2013 23:54

Eftersom man jobbar natt å ändå ska vara vaken kan man lika gärna kolla. Håller på Norge. Gillar ej Sveriges låt. Dålig. Segdragen röstning bara.... idag har de vart sommarvärme ute. Skönt! Svårt å sova bara. Var till mormor å morfar å håmtade havre å korn som morfar fixar billigt till hästarna. Var en sväng till Jonas morföräldrar oxå så nu klarar de sig ett tag. Blev grillat till middag...gott som tusan är de. Var ner å spände tråden å slog i stolparna till beteshagen oxå i kväll. Får se om de bli betes släpp nästa helg. Beror på hur länge höet räcker. Vill ej ta hem hösilage nu då de blir dåligt så ger de av små balarna jag har. Hade vuxit ganska bra där nere. Får hoppas Litchie äter upp sig lite sen nu...magertanan våran. De ska avmaskas oxå på tisdag. Jonas ska in på banan först med henne sen blir de avmaskning å lugnt med körning nån dag. Jaha nu fick Sverige tolv poäng iaf...får se hur detta slutar!

Av Jenny M - 18 maj 2013 01:20

För vissa men ej för mig. Jag jobbar nätter hela helgen. Pingst å allt men vad gör de? Inte nå...storhelg ger lite mer betalt...blir fint när lönen kommer!!. Ja vi var ju å gjorde ett provlopp i onsdags med Litchie. Hade huva med proppar i plus helstängt huvudlag. Värmde henne 4 bakvarv å sen fick hon göra en provstart å springa 400 m. In å vila. Tyvärr lite för lång vila då de andra loppen drog ut på tiden. Ja sen skulle hon ut då å volta. Blev tre omstarter pga licens lopp...det gillade ej fröken så när den riktiga starten skulle gå stegrade hon sig å kusken for ur vagnen. Snäll som hon är stod hon blickstilla så han kunde hoppa upp i sulkyn igen. Att vola är ej hennes grej. ...heller. Hon trippar å har svårt att slappna av så de bör hon träna mer på. Sen tror vi inte man behöver ha checken på henne. Hon verkar bli sur av den...ska ha en automatiskt i sånt fall så ska lera en sån. Ja sen efter att hon kom iväg i starten sprang hon runt två varv feöfritt så de var ju kul. Första gången sen första snabbjobbet då hon visseligen sprang själv. Det var kanske 12 hästar nu så helstängt å huva verkade ju funka iaf. Får se på nästa provlopp. Jonas ska in i morgon å träna på att volta med henne. Sen ska han opereras nästa vecka så då blir de jag sim får sköta träningen med alla. Igår var de torsdag. Enda lediga dan denna vecka. Blev lute ridning på dan sen var vi till Sundsvall å hälsade på brorsan som ligger på sjukhuset pga svullnad i halva kroppen....inge kul men är på bättringsvägen nu. Blev middag på max på vägen hem. Idag tog jag å Jubel en långtur på en mil. Var ute nästan två timmar. Underbart väder. Tyvärr är jag björnrädd så satt å sjöng större delen av turen ;-) Men de är för jäkla fint ute nu. Klippte gräset för första gången i år å medans vi höllnpå med de sprang de en älg nere på täckten så hästarna stod på led å kollade. Hade bara mobilen på mig så de var ej lönt å knäppa nåt kort på zoomen är så kass på den. Men roligt ås se va de...nä om man ska se om de finns nå bra på tvn kanske :-) Sov gott ni som ska göra ee...

Av Jenny M - 14 maj 2013 12:48

Regnet vräker ner mer eller mindre. ..tråkigt. Får se om de blir nån ridtur sen. Igår var de ju sånt fint väder. Red svarten direkt efter jobbet. Sen var vi å hämtade transporten tills i morgon då de e provlopp igen. Fixade ca 80balar med hö på en gång eller ja fick ej hem de nu men de kommer innan midsommar så då har vi över sommaren sen. Gick en skön kvälls promenad m hundarna igår kväll. Solen sken å de var varmt å skönt. Gick nere vid sjön...det var så himla fint å fridfulltdär. Underbar årstid nu innan de blir fullt grönt även om jag älskar sommaren men man uppskattar de mer nu å de är lagomt varmt ute för de mesta.

Av Jenny M - 13 maj 2013 08:42

Då har en ledig helg passerat. I lördags var hovis ut å skodde Litchie. Efter de tog jag en ridtur med henne i skogen. Tydligen tycker hon om å hoppa för hon hoppade över alla stockar...synd en annan ej tycker de e kul men man får väl öva. Blir de ej nån travare av henne får vi sälja henne som hopphäst ;-) Gick bra att rida henne...pigg å örädd. Kändes mkt mjukare att rida än gången innan. Naturligtvis hade hon böjt till ena skon när vi kom hem. Fattar ej hur hon lyckas. Måste vara väldigt klumpig. Ja den satt kvar tills på sön. Då hade hon tappat den igen... hann rida Svarten oxå på lördan. Mamma å Lelle kom på lör lväll å grillade med oss och spelade lite kort. Sen sov de kvar. På sön åkte mamma häst med Jonas å jag red Jubel som var enormt pigg! ! Men hon gick i jätte fin form bitvis. Ja Litchie s sko fick ju Jonas slå på igen innan de körde då men tyvärr tappade hon den igen under turen så får åka å köpa en ny tills ons då hon ska gå prov lopp. Hovis får slå på den då. Han som ska köra oxå. Sön eftermiddag tillbringades i stan en sväng. Passade på å handla då de började regna som attan när jag höll på ute. Var sen förbi Annlouise å fikade å pratade skit! Köpte fröer å som ska ner i landet snarast :-) Idag jobbar jag. Började kl 7 så klev upp kl 6 ....inte min starka sida men men!! Nu ska jag ta en kopp kaffe å vänta in kollegan.

Ovido - Quiz & Flashcards