livetpålandet

Alla inlägg den 3 maj 2013

Av Jenny M - 3 maj 2013 22:37

för ett inlägg, var ju ett tag sen igen,är inte så bra på detta tydligen. Har nog hänt massor sen jag skrev sist. Mkt att göra hemma nu denna årstid. Tomt som ska städas och krattas, hagar som ska mockas plus fixas med stolp å tråd som gått sönder efter vintern. Brorsan har varit hem och hjälpt mig att fixa taket på stallet plus satt tillbaka ett stuprör som lossnade efter lite snöras, tur man har händiga anhöriga =) Växthuset har oxå blivit lite skadat men ej så farligt. Det lossnade en jätte kvist från den stora tallen som står på gräsmattan så den har vi tagit reda på. Sjukt vad mkt "bös" de blir efter en gren, å lite ved blev de oxå =) Djuren mår bra förutom lite stelhet som börjar bli bra,kämpar på med stretchning varje dag på S. Den nya stjärnan går de segt med, hon har nog väldigt dåliga tävlingsnerver när de blir fler än tre hästar att springa mot, då galopperar hon å stutsar :/ Vi ska köpa helstängt åt henne så får vi se om de blir bättre, annars är de bara att åka in på banan mer å mer å träna så går de bra till slut,men jag har ingen panik...mer att nån annan har de tror jag. Hon är hemskt snäll i alla fall,på alla sätt å vis. Jag har börjat rida henne, Red i förrgår sist. Red lite inne i skogen så hon får gå runt träd å så plus lyfta på hovarna lite, så hon ska bli lite smidigare. Sen när jag kom ut på grusvägen testade jag att trava lite. Det hade ingen gjort med henne förut,hon funderade nog vad jag gjorde på hennes rygg när hon skulle springa men de gick bra,kanske inte riktigt bra trav men de blir nog bättre bara man tränar,nu har hon tyvärr tappat en sko igen så ska testa slå på den i morgon så jag kan ut på en tur annars får hovis komma till veckan. Hon är lite tunn så vi håller på å göda upp henne så därför ridtränas hon endast just nu, två dagar i veckan. Matar i henne massa corngröt blandat med havre plus lucern. Hon har äitit bra men  nu har hon strejkat två dagar,tror hon är brunstig :/ Synd hon tappar matlusten då,hon behöver få i sig så mkt de bara går men bara de blir bete oxå gör de väl sig själv, de går å noppar väligt överallt nu! Jubel är de inge större bekymmer med, hon mår ju som bäst när de börjar bli denna årstid,hon är nöjd att de går å rida inne i skogen igen . Hon blir lätt uttråkad om de blir samma å samma som de varit nu i vinter tyvärr. Känner att jag kommit igång nu igen så hoppas de kan hålla sig från nå allvarligare skador nu ett tag, är så drygt när de gör illa sig. Om nån vecka kanske de går å släppa dem i beteshagen =) Vovvarna fick följa med på en av rudturerna idag i skogen, då sover de gott sen. Ja nu är jag på jobbet,i vanlig ordning denna tidpunkt, väldigt många nätter blir de varje månad. Ska se om de är nå bra på tvn annars får de bli en film. Igår natt bakade jag bullar, skönt å kunna göra sånt på natten =) Ja nu får vi se när de blir ett inlägg nästa gång ;)


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards