livetpålandet

Alla inlägg under juni 2014

Av Jenny M - 28 juni 2014 21:58

Snart en vecka sen de skrevs nåt här sist. Inte hänt så mkt alls. Var å kollade på provlopp i onsdags. Det var kul. Körde in Doris åt Annlo. De gick ju bra. Emma hjälpte mig. Sen jar de varit mkt jobb å ridning som vanligt. Ett pass på ridbanan i veckan blev de annars ute ritter. Red Svarten en dag när jonas körde ligist. Trött i armarna blev jag. Han blir så het. Låta han ligga i rygg går inte. For oxå å hämtade en trasig frys. Grymt besviken. Helt bortkastad resa så nubhar jag två trasiga frysar. I helgen är de natt jobb som gäller. Frida kommer å rider en sväng med mig i morgon. Hoppas de blir bättre väder snart. Det bara regnar å gör en låg!

Av Jenny M - 22 juni 2014 23:22

Ingen höjdar dag alls idag. Har varit trött å låg :-/ Men man har väl såna dagar oxå ibland. Tog en skrittur i skogen med kusarna i kväll med Annakarin. Myste på lite bara. Kändes bra just då. Ligger i sängen nu å lyssnar på musik. I morgon ska de uträttas lite saker sen blir de ett lång pass på jobbet. Hoppas på en bättre dag i morgon. Ligist har iaf blivit skodd idag å litchie bak.

Av Jenny M - 21 juni 2014 23:48

Blev inte som planerat men kanske bättre i stället? Var på Hagmyren på dagen. Där var de blåsigt å kallt! Sen hem å pylsa på sig mer kläder för att dra vidare till Forsa förggrillningen där. Värdparet hade hyrt Åkernäsparken tror jag de hette. En gammal danspaviljong. Super mysigt var de där. Annlo m familj hade ställt dit sin husbuss så de sov i den. Vi var ca 15 pers. Grillade ute sen hade de dukat inne å tagit dit riktig musikanläggning så de spelades hög musik för fulla muggar i blandad smak. Som sagt jätte mysig med bästa sällskapet. Lekte lite lekar å hade de allmänt skoj. Jag körde så de blev pepsi för min del. Var rätt sliten sen natt skiftet. Idag har jag tagit de lugnt på dan. På kvällen blev de långtur med hästarna. En av mina medisar kom å vi körde hårt med hästarna. Hon tycker de e så kul å speeda på haha. Vips så var de borta. 2,3 mil blev de å de gick väldigt bra!! Nu ligger jag i sången å ska strax sova. Sliten än känner jag å kallt är de! Vilken konstig sommar....

Av Jenny M - 18 juni 2014 14:16

Nu har de varit tyst ett par dagar. I helgen jobbade jag ju heldagar å de gick bara bra. Varje kväll när jag kom hem tog jag en kvällstur med nån av hästarna. I lördags blev de med Ligist å på söndag blev de med Svarten. Var hemma sent men så skönt att få varva ner på hästryggen efter jobbet nån timme. Det är ljust länge å de var fina kvällar så de kändes bättre än att lägga sig på soffan å tråka framför nå dynga på tvn. Så de blev hopp i säng direkt sen när man var klar. Vi fick vägen skrapad på lördagen å på söndagen krattades de sten där så nu blev de lite bättre att rida/köra där.


I måndags tog jag ett hastigt beslut å ringde min vetrinär å bokade avlivning av Hampus, min vita katt. De har varit dax ett tag men han blev så dålig på måndagen. Bara pissade överallt så njurarna hade gett upp så eftersom vi skulle in med Litchie till Vet på tis tänkte jag att jag kunde ta med mig katten på samma gång. Var även på möte med jobbet i måndags så nu är allt klart med min semester, känns skönt. Fick lite extra pass i början av sommaren å slutet. Blir kanon de för mina timmar. Sen på em var de möte på Hagmyren inför kommande föreningsdagen. Det var jag å gubbarna som var där.


På kvällen kom en av mina medryttare å tog en ridtur med mig. Tyvärr blåste de som bara den så de blev en skrittur bara till förrådet å tillbaka men skönt å ta de lugnt oxå.


Så igår var de då dax för vetrinärbesöket med Litchie å katten. Eftersom J ej kunde komma loss från jobbet fick jag fara in själv. Tur jag hade dragkrok på nya bilen, kanske inte den optimalaste bilen att dra med men de gick så de går ju i nödfall, tror inte jag vill dra iväg på långresor med den å hästsläp men jag var stolt över mig själv att de gick så bra. Han började med att ge Hampus lugnande i mitt knä å han nästan somnade in av det, sen fick han överdosen. Kurrade in i det sista i mitt knä min älskade katt som jag haft i så många år. Han blev minst 17 år, jag har haft han i 15 år. Men det var dax nu även om de var sååå jobbigt. Kommer aldrig få en katt som han igen som följer efter en inne å pratar å kurrar, han var väldigt speciell.


Litchie var tyvärr halt fortfarande. Inte när jag sprang med henne utan böjprov men efter. Förra gången var hon halt redan innan böjprovet. Det sitter kvar i höger framknä så han fick spruta henne där igen. Hovleden var bra. Han vet inte varför de ej går bort. Återbesök om två veckor igen så de blir vila igen tills dess. Vi får se vad han säger nästa gång. Man kan ej hålla på å spruta hur mkt som helst.

När jag kom hem var jag till stan som hastigast å kollade efter kläder men hittade inget. Jag la även ut min bil till försäljning å blev nedringd å sms terrad nästan, många som är intresserad. skulle komma en nu kl 2 men än har han ej kommit så jag får väl ringa nån av de andra som var intresserade.

Det känns konstigt idag att Hampus ej går å förföljer mig å tjatar om mat, jag tycker jag ser han hela tiden....uscha!


Ute blåser de som bara den fortfarande, skitväder. Min andra medis kommer ikväll så jag hoppas de lugnar ner sig lite så vi kan rida hästarna riktigt. Kallblodet är lite skvättig ibland så då vill jag inte utmana ödet om de blåser för mkt. Annars rullar de mesta på. Sotaren har varit här idag så nu är de fint i skorstenarna igen. Jag ska åka ner på byn å hämta en soffa å ett köksbord av en vän som ej ska ha de kvar. Soffan ska hundarna få å bordet tänkte jag slipa å besta om, när tiden å lusten finns.

   

Av Jenny M - 13 juni 2014 21:39

Seg,segare,segast var jag i morse. Tog mig lixom aldrig ur sängen. Skönt när J har fm så jag kan dra mig med gott samvete då han gett djuren mat på morgonen. Haft ont iskallen en vecka i sträck oxå så då blir man trött. Inte bra med inre stress! Men nu har jag en bil iaf å kan släppa de stressmomentet. Försäkrade den i dag plus tog en annan försäkring på huset. Vuxenpoäng delux. Ställde även av Nissan så nu är de slutåkt i den. Ska prova att sälja den som gör de själv bil eller reservdelsbil. Annars åker den på skroten i höst. Eftersomjag var så seg så hann jag bara med en ridtur idag. Svarten var ej så lladdad i hagen. Ville ej kliva upp. Men på ridturen var han laddad. Glad jag satte på han sulorna. En helt annan häst å rida. Inge ömfotad nu även om han gärna går på sidan om de är stenigt men de kanske är en vana? Han travar klockrent nu iaf. Skönt!! Lite bus var de i han oxå idag,fick ryta åt han ett par ggr men annars inge problem. Skrittade lugnt när vi skrittade. Blev en tur till korset å tillbaka. Sen var jag in till stan en sväng å tankade nya pärlan. Går i mer soppa i Nissan än i den nya fast bilen är större. Får se hur länge en tank räcker. Blir väl mkt åka nu i början. Tog tom bilen till jobbet idag men mest för att de stormade å regnade.

Hönsen verkar trivas. I morse låg de ägg typ överallt. De bruna vet väl inte riktigt var man ska värpa ån men några låg i redena iaf. Pytte små bruna ägg. Hälften så stor som de vita. Har jobbat em idag å slutar strax. Hem å vända å sen tillbaka i morgon för ett långpass. 8,00-20,00. Lika på sön oxå. Hoppas på bra väder så vi kan mysa ute.

Av Jenny M - 12 juni 2014 22:53

Igår var de städdag på Hagmyren. Jag å några till målade klart i lekparken. Inte lika mkt folk som sist men de var ju provlopp oxå lite senare. Där var de många anmälda. Hade de mysigt i stallcafet med Tini,Saga,Annlo å sen när grabbarna anslöt. Sent blev de. J körde två provlopp. Gick jätte bra.

Idag hittade jag en bil i Järvsö som vi for å kollade på på kvällen. Slog till å köpte den! Yes! Hämtade även hem tio till hönor idag. Gick bra. Lugna å snälla . Trimmat lite gräs å tagit de lugnt. Nu kanske stressen släpper lite. Blev ingen ridning i Ilsbo pga bilköpet. Får ta de en annan dag men de innebär att två ska ut i morgon innan mitt em pass börjar. Käkar melon nu å slappar. Blir snart sängen.

Av Jenny M - 11 juni 2014 10:53

Igår var jag till stan en sväng. Tänkte leta hårgfär men kan ej bestämma mig för vilken färg jag ska ha....Veligast i stan! Velar lika mkt när de gäller bilar.


Sen på kvällen kom Frida som hjälpte mig med hästarna förra sommaren. Hon har pluggat på annan ort men nu är de sommarlov å hon är hemma igen å kan rida, kanon! Hon fick ta Svarten. Jäklar i min låda vad de gick igår. Hon tycker de är kul att springa fort med dem så hon fick göra de då. Vi travade på en stund sen kom en bil bakom oss å skulle sladda vägen så vi lät hästarna racaloss så vi kunde gå in i skogen på ett ställe. Bilen körde förbi oss sen tog vi de lugnt fram till förrådet där bilen kom igen. Han som körde undrade när Svarten skulle starta! Jävlar vad han sprang menade han ( jagvet vem killen är, en "känd" travtränare) Han var alldeles i gasen för han tyckte han sprang så jävla bra å menade att DU måste ju starta han! Men nja, jag vill men orkar inte för 6 månader. Blir massa strul med papper bara när de inte är jag som äger han, då kanske jag aldrig får köpa han om jag ringer till henne å säger att vi ska starta han, då ska hon väl ha multum för han sen när tävlingsperioden är slut å inte värt om han går sönder igen. Han är mer värd så här för mig än nå ev insprungna pengar. Sen har jag ingen tränarlicens så då får han stå på J:s lista å de känns inge kul heller när de är JAG som tränat han, man kanske skulle ta den där tränarlicensen själv?! Men jag är rätt säker på att han skulle klå många andras hästar för han har en jäkla vinnarskalle. Det är väldigt roligt att alla jag träffar på när jag rider han tycker att han är hemsk fin! Det stärker de man håller på med, man gör ju nåt rätt då.Frida galopperade tom med han igår men dessvärre flög hon oxå av pga att hon tappade stigbyglarna, hade lite för långa såna, men det gick bra. Hon är så tuff å orädd. Ligist var väldigt lugn igår men han kördes ju dagen innan oxå! Vi tog de lugnt där bakom vi i lugn galopp. De var en trevlig tur iaf å jag är glad att Frida är hemma igen! Idag vet jag inte riktigt vad de blir nu på dan, hemskt omotiverad! Kanske ta en promenad så blir man piggare. På em blir de hagmyren för först lite städning å sen provlopp.

Av Jenny M - 10 juni 2014 00:06

Som rubriken lyder, det är hemskt mkt nu!!! Mestadels ang bilköp men oxå mkt annat. Ja iaf så skoddes Svarten i söndags. Satte på han sulor fram. Litchie fick oxå sulor fram å Ligist fick sin tappsko påslagen. Jag tog en långtur med Svarten på eftermiddan. Tyckte han var väldigt pigg att rida, tom busig! Ville ta ett litet glädjeskutt å där nån gång! En jäkla fart på honom. Träffade på en farbror som stannade med bilen å småpratade. Han ägde visst Ajax som vann i Lördags i monte loppet med Linda H, lite småkul fast han sa inte att hästen vunnit, de kom jag på sen när vi pratat klart. En trevlig man!


Sen på kvällen klippte jag gräset å tog en ångpromenad med hundarna. Tyvärr så funkade inte runkeeper som jag alltid har igång så veckans sista tur kom ej med :( Så jävla skönt med de där kvällsturerna, rensa skallen får tankar å funderingar man har...


Idag tog jag å körde Svarten. Ville sitta bakom honom å se han springa, se hur han rör sig med kors osv. Han var sååå jävla fin att köra, herre gud vilken häst. Tänk om jag hade haft han för fem år sen innan han skadade sig,då skulle han krossa de flesta! Alltså seriöst vilken häst att springa! Han bara tar i, ger sig inte. Flåsade inte ens när vi kom hem å då körde jag hårt med han idag så han skulle få springa av sig riktigt! Tore var ute å körde Doris å sa han å att jävlar vad fin han är, du skulle starta han! Men nej, han är 12 år, ej startat på 3 år, måste kvala å sen har han 6 månaders tävlingstid innan han ej får springa mer. Råkar man få en dålig kusk som kanske kör sönder han, nej. Det diskuteras redan tillräckligt hemma hur de andra två ska tränas å startas så de räcker....men synd är de för han är för jävla fin nu. Inte ett felsteg han tog i dag!! Jaja nog om min prins, i morgon ska han ridas med Frida som kommer efter ett lååångt uppehåll så förhoppningsvis är han lugn då. J körde iaf Ligist idag, de gick bra, så båda får en lugn ridtur i morgon. Litchie fortfarande svullen i kotan å varm men vet tyckte ej att vi skulle sätta in nå medecin då hon ej har feber , han sa att det är nog du som är orolig i onödan men de ska man vara om man bryr sig om djuren,men jag har ingen lust att börja skritta henne förens han böjt henne igen nästa vecka, hon kan lika gärna rasta sig själv så länge i hagen, de dör hon ej av. Lite sommarvila två veckor.


Hittade en bil ikväll som jag ringde på, sen ringde jag igen å skulle bestämma tid i morgon men så klart skulle nån kolla på den ikväll så med min oflyt blir den väl såld. Jaja, häst å vagn får de bli. Jag letar å letar så yrslet å huvudvärken blir knapast bättre...På ons ska jag iaf på Hagmyren å ha städdag å ha lite kul, sen på torsdag har jag planerat en ridtur med en tjej på annan ort så då ska jag transportera Svarten i transport dit. Första gången jag kör transport då men de ska nog gå fint! Tar med han för han är obrydd, värre med Ligist som ryggar å har sig. De blir spännande å skitkul så hoppas verkligen inget sätter käppar i hjulet för de! Hönor är planerad att komma på förmiddan/mitt på dan så hoppas gubben håller sina ord.


Nä jag jobbar i natt jag, så de blir väl att leta bil å hoppas att annonsen på "min" bil ligger kvar i morgon så jag kan åka å kolla på den! Go natt på er!


   

Ovido - Quiz & Flashcards