livetpålandet

Alla inlägg under december 2014

Av Jenny M - 30 december 2014 13:24

Inte hft tid att skriva på länge men allt är som vanligt,med lite mera jobb än vanligt bara. Sjukdommar å extra pass. De rullar på med hästarna. Sex veckor med Svartens ben idag å jag har kört tre behandlingar på han å benet ser jätte fint ut. Dock slet han ju av sig en baksko för två veckor sen å blev blockhalt å jätte svulllen så de blev boxvila i tre dagar å kylning av benet så nu kan han gå riktigt igen. Vrickade sig antagligen rejält! Lite svullen än men de ger nog med sig bara han börjar motioneras sen. Rör sig ju minimalt i hagen vilket är bra för fissurskadan. Han har blivit väldigt tjock! Ska börja promenera med han snart tänkte jag, när jag går med hundarna. Vet tyckte jag kunde springa lite med han på rakt spår för å se om han haltade så vi ska göra de sen när tiden finns, som sagt väldigt mkt jobb nu!!Ligist springer bra med brodd. Verkar få bra fäste så han kanske behöver nån typ av brodd även sen eller skor med grepp. Har dock ej gått att träna på flera veckor pga stenhårda vägar men förra veckan kom snön så sakta kan man trappa upp träningen nu .Dock har han stått sen i fre pga jobb tills på fre morgon men på torsdag fm ska han ut igen. Ibland blir de så här..... Härligt att snön kom iaf men kylan vi haft kan gärna försvinna...Julaftonen var jag ledig sen har jag bara jobbat. På nyår blir de lugmt med go mat hemma,lite bingolotto å några vänner kommer förbi. God fortsättning på er.

Av Jenny M - 11 december 2014 15:45

.....Var de igår iaf. Trött å seg på morgonen men for till slut å körde Arne. Blev en lång tur igår å de gick bra. Lunkade på i sakta mak. Sen stressa hem å ut med Ligist. Kl hann bli 14.20 när jag kom iväg så på med reflexer å hoppas man skulle hinna hem innan de blev bäcksvart iaf. Red bort till korset å vände bara. De var en pigg häst som sprang rakt å bra. Kanske lasern gjorde sitt? När vi kom till skogen å skulle hem var de rätt så mörkt. Övervägde om vi skulle rida genom byn då de finns lyse där men vi tog skogen å de gick bra. Lite träning de med. Blev nästan 1 1/2,timme iaf. Nu får han komma ut på fre igein då jag jobbar nätter i helgen å de blir så stressigt. Ska ut med Arne oxå på lör en snabbis.

Idag torsdag inge häst träning för mig men J var ut med Heffa. Jag vallade jyckar undertiden följt av mockning mm. Sen in till stan å sålde en massa ägg jag annonserat ut, sen på jul lunch med jobbet, fick gröt,macka,massa godis mm å en julklapp,presentkort på 350 kr. Inte helt fel. Idag är de em pass på jobbet som gäller å sen nätter fre-sön, går fint de!

Av Jenny M - 9 december 2014 22:51

Hann ej med nån ridtur igår. Långpromenad m vovvarna istället. Idag har hästarna fått behandling av laser. Heffa var de mkt att arbeta med så han kommer behöva flera behandlingar irad. Svarten var jätte fin i sin kropp. Fanns inget dåligt förutom sprickan då. Trodde de skulle vara lite små skavanker här å där på honom så jag blev så glad över de. Han ska oxå behandlas en gång i veckan ett tag framåt. Ligist var lite öm å stel i bakpartiet bara. Inget allvarligt så han behöver ej nån behandling till veckan, kanske om ett par veckor. Ska smörja där å massera i stället. Jätte duktig tjej å de kändes bra att "mina" hästar var helt okej i sina kroppar, då gör man kanske inte så mkt fel ändå då. Ligist kunde ridas i morgon så de ska jag göra. Ska även köra Arne en sväng.

Har varit.å stor handlat oxå idag då de ekade i kyl å frys! Skönt å få de gjort. Nä nu är de natta...

Av Jenny M - 7 december 2014 20:09

Jaha då var helgen slut. Haft en bra helg. I lördags blev de inge provlopp men vi var in ändå med Heffa å Annlos häst så de sprang ilag, de gick kanon! Bara att träna vidare. Sen blev det de vanliga här hemma, dvs mockning, ihop plockning inne å vallning av hundar, sen la jag mig på soffan å vilade en timme innan de var dax att göra sig klar för att åka till Routan å käka mat. Vi var 30 pers i vårt sällskap. Jätte bra mat å trevligt. De bjöds på tårta efteråt. Som vanligt var de inte ett bort ledigt där inne, väldigt populärt att äta där å ej så farligt dyrt. Sen for vi vidare till Annlo å tillbringade kvällen där. Jag var hem en sväng emellan å tog in Heffa sen tillbaka dit.  Blev ganska sent så i ´morse var jag så himla trött när jag klev upp men djuren vill ju ut.....


For å körde Arne men tyvärr var de punka på däcken så de blev en lugn tur. Skulle ju ut med Ligist oxå men kan säga att när jag satt där bakom röven på Arne var jag inte de minsta sugen för jag var så trött men efter lite kaffe i Rolfsta innan jag for hem så var jag lite mer laddad när jag kom hem. Tog in grovnacken min å stack iväg på en tur. Tränade galopp idag å främst ordet "galopp". Fick till ett par fina galopper så snart kanske han lyssnar när jag säger galopp bara så kan jag lägga till skänkeln sen. När jag å han är ute själv då flyter de på bäst. Han är lugn men samtidigt pigg å framåt å de går att kontrollera han. Det var en helt perfekt tur idag, så himla roligt. Är så glad att jag fick köpa honom.


Fixade sen lite middag å vilade en sväng. Jonas for på hockey å jag tog en promenad i mörkret med hundarna. Plus grader ute idag men hoppas de fryser på snart igen för annars blir hagarna leriga igen, visste de är gropiga nu istället men då tar ju hästarna de lugnt i stället. Nu sitter jag i soffan å inväntar herren, får se om de är nån film å se =) I mOrgon ska jag jobba em, ev blir de en skrittur med Ligist oxå eftersom de ska behandlas på tis, då blir de vila sen nån dag.

Av Jenny M - 4 december 2014 23:28

Haft fullt upp varje dag nu. Gjort advent i alla fönster med nya gardiner osv. Städat å donat. Ridit Ligist i måndags å idag. Varit å hämtat två lass med hö. Ett med småbalar å ett med tre rundbalar så nu klarar vi oss över jul å nyår. Kört Arne en dag oxå å hjälpt Annlo med Svante en dag så som sagt fullt upp. Känns helt okej att Svarten är oridbar om jag säger så för vägen är stenhård att träna på så de blir lugna turer. Dock blev de galoppsväng i måndags efter kanten så jag har träningsvärk än! Idag hade de tinat lite så de var ok i mitten av vägen iaf men går ändå ej att träna hårt så då kan jag lika gärna rida Ligist de dagar han ska ut eftersom de är min grej igentligen ? Får se när de blir banan igen. Nästa vecka på tis ska alla få laserbehandling. Blir nog bra för Svarten ben så Ligist får komma ut sön å mån för de blir väl vila nån dag sen kanske efter behandlingen. Händer ej så mkt annat nu. Försöker vara ute den lilla tid det är ljust iaf så man får i sig lite d vitamin av solen som faktiskt visat sig några dagar nu. Min kära morfar var å levererade tre säckar m havre å corn igår så vi var dit med pengar sen å fick med oss en litet vildsvin hem som han hade i frysen så nu ska vi ha grillfest nå tag. Finns ingen som är så snäll å bra som min morfar. Han ställer alltid upp på mig. Hur ska de bli den dan han inte finns längre,usch vill ej tänka på de..... I natt jobbar jag sen ledig tills på mån. På lör ska vi på Route 84 å käka med en massa folk å fira en 60 åring. Blir trevligt. J ska väl köra provlopp oxå med Heffa på dan. Själv är jag hästfri tills på sön då, eller träningsfri iaf då vi försöker hålla två dagars vila mellan passen nu om de inte blir som på mån då han får skritta i skogen bara efter söndagens pass. Ja just jag har bakat lite oxå. Lussebullar m chokladfyllning. Grymt goda!

Ovido - Quiz & Flashcards