livetpålandet

Alla inlägg under februari 2013

Av Jenny M - 21 februari 2013 19:18

Japp...jobbar hela dan idag...går de med bara man kommer hit. Igår hade jag kunnat strypa ena hunden. Föera ggr nu på slutet har hon smitit ut från deras rum när man kommer hem ...helst efrer ridturerna. Hon ylar inne när hon hör oss hålla på med hästarna ute men dom kan ej följa med nu när de är så med snö i skogen å lös efter vägen får dom ej vara så då ligger dominne å surar å sen lyckas ta sig ut på nåt vis. Igår hade hon smitit åndå...ej hela världen men hon hade smitit upp å ätit upp all kattmat. Tom allt som fanns i katternas fodertunna...var ganska mkt....sen en katt på de som bara springer på köksbordet i tid å otid å tippar vavsen med rosen jag fick av J på alla hjärtansdag...vatten överallt. Sen ute i hagen finns de tre hästar fulla med hyss. Käkar upp vindskyddet å ena stolpen till öppningen. Igår sågade jag ner en gran från hagen till dom å bar fram. Ja dom går ju ej så mkt i hagen nu pga all snö så då fick en annan strussa in där...snälla ge mig vår nån gång! I morgon är jag ledug tills på kvällen så då ska jag rida...taggad som tusan. Fått tillbaka suget nu igen när de går bra igen. Svarten har varit så duktig på slutet. Jubel är hyffsad i bölden...den ploppade ut vid kronranden så nu tvättar jag å har mig.Börjar se hyffsat ut. Ska ta en sväng med henne oxå i morgon men en kort sväng bara då vi ska ut med alla hhästar på lördag när jag vaknat. Jonas morbror kommer...å hans fru...så då ska vi rida å köra ilag...kul!

Av Jenny M - 10 februari 2013 01:03

Ja Jubel blev halt förra fredagen...efter ridturen. sen dagen efter var hon bra igen men så på söndagen var de lika. Ringde vet på mån å dom tyckte jag kunde avvakta lite för de trodde det var en varböld. På tisdag morgon hade hon över 39 graders feber så de bara ångade om henne så då var jag tvungen att ringa ut dom. Hittade inget när de karvade men de satte på ett gips runt hoven. Sen blev hon ordinerad boxvila och pencilin. Dagen efter var hon haltfri och feberfri...tyckte de var super tråkigt att stå inne...bara vaknade fram å tillbaka i boxen å gnäggade efter de andra. På torsdagen släppte jag ut henne. Plastade in gipset först. På eftermiddagen kom vet ut å kollade. Syndes inget efter nån böld men vad annars skulle de vara? Reagerade ej på visiteringen längre så hon fick gå utan gips och sko som vi slet av redan under helgen. Idag kom hovis ut och skodde om henne plus satte en heltäckande sula på den hoven som haft problem. Han trodde det satt i strålen,var alldeles mjukt där så antagligen hade de släppt...får hoppas på de bästa bara. Kommer de tillbaka sköter jag de själv i fortsättningen för jag må säga att vet gjorde då inget jag ej kunnat göra själv...ja förutom att sätta in pencilin då.....men jag menar hon var ju feberfri redan dagen efter antagligen tack vare gipset å ett sånt kan man sätta dit själv. Ska testa å ta en liten skrittur i morgon. Idag har vi rejsat med de andre två hästarna. Gick super bra! S fick springa av sig riktigt å för första gången på månader kunde jag trava med lösa tyglar på honom å känna mig helt trygg. Han gjorde inget försök av att bocka mer än direkt när jag skulle sätta av i trav första gången under ridturen. Jag tror mkt har berott på att han haft så mkt energi i sig så han blivit busig. Sen har han ju varit stel å är fortfarande men jag märker skillnad på han vecka för vecka. Han är så rolig att hålla på med. Så nu kör vi på! Nya hästen har vi kört mkt nu,går jätte bra. Jag rider å J kör...så jag lär ju bli värsta monteryttaren innan det här är klart :P I dag red vi ifrån dom haha....S kan han =) Var riktigt roligt idag å då blir man mer peppad att hålla på. Ska sätta igång Jubel sakta nu. Hon får bli riden de dagar vi ej ska köra med L. Sen efter nån vecka kan hon få springa med när vi kör för Jubel tycker ju oxå om att springa men hon är ju gammal å har blivit väldigt stel nu när de blivit så mkt vila. Så lugna skritturer med henne i början å rejs med S de andra turerna ;) Nä då ska ta de lugnt med honom oxå men han kör intervall träning med sig själv han :P Kände bara att han skulle få springa ifrån sig idag när de gick så bra. Annars händer de ej så mkt. Man jobbar mest å håller på med djuren men det är ju det liv jag valt att ha så jag klagar ej! Får mer än gärna bli vår,börjar bli riktigt less på all snö. Vill fixa stallet så de går å stänga portarna,nu driver de in snö i stallet när de snöar :/ Nä nu ska jag ta å spela lite mer Candy crusch!

Ovido - Quiz & Flashcards