livetpålandet

Alla inlägg under juli 2014

Av Jenny M - 15 juli 2014 19:57

Är trött å seg. Blir bra med semester snart. I lördags kväll efter jobbet kom en av medisarna så vi tog en sväng med hästarna. Kom fram till att jag inte ska ha de där bettet iaf för han vill ej galoppera. Det ärför skarpt. Däremot kanske jag kommit fram till vad jah ska ha på han på banan så ska testa de på mån. Återkommer då om de gick bra. I söndags kväll blev de slappa på soffan bara då jag var trött å så regnade de. Igår mån kom den andra medisen så vi var ut med grabbarna. Testade ännu ett bett på ligist men de protesterade han med så de gick inte alls när vi skulle galoppera så nu blir de vanligt tills jag varit å lämnat tillbaka låne betten å lånat hem andra som jag skulle testa så jag vet vad jag ska köpa sen.Hon ville ej sälja dem men kunde låna ut dem å de var ju snällt. Annars gick ridturen väldigt bra. Idag har de fått vila. Jag har istället bakat bullar. Ja jag bakade faktiskt igår oxå. Mamma å brorsan kom å fikade sen fick vi ett till snabb besök innan de var dax att jobba. Populärt med nybakat tydligen :-) Så de blev fika hela fm hehe. I morgon får hästarna oxå vila för jag jobbar dag å sen är de provlopp på myren. Torsdag ska Litchie å Ligist ut. Svarten får stå tills på fre men de gör ej så mkt då han har dåliga skor å jag väntar på hovis å hoppas han kommer innan dess. Det har iaf regnat nu i två dagar. Skönt men fortfarande kvavt ute. Rensade lite ogräs oxå igår. Tråkigt göra! Fredag går jag på sem iaf!!

Var på standen lite i helgen

Av Jenny M - 11 juli 2014 20:53

Ja jag kom inte upp så tidigt som de var tänkt i morse. Svårt att sova natten som var. Det bar sååå varmt i sovrummet plus att de var tusen mygg där. Men de blev en ridtur iaf på Ligist. Svårt att avgöra om de blev bättre med annat bett då han alltid är lugn när jag rider ensam. Han kan iaf trava då. Riktigt snabbt dessutom. Tog inte ett galoppsteg idag. När vi rider fler är de alltid galopp. Som att han blir stressad eller nåt. Jag drev inte in han i galopp heller idag. Orkade inte men vi tog lång turen runt iaf. Lite svalare idag men ändå varmt. Riktigt svettig blev han som vanligt. Sen var jag till stan. Hann inte igår då de var möten på kvällen plus att jag skulle hämta hem bett som jag ev köper då å så stod hästarna inne igår så de fick vila riktigt. Hann med en promenad m hundarna oxå i värmen. Sen var de dax för kvällsjobb. I möra kväll ska jag å en av medisarna ut på en liten sväng efter jobbet. Då märker jag om bettet hjälper.

Av Jenny M - 10 juli 2014 23:44

Igår jobbade jag dagtid. Händer ej ofta. Inte min grej att kliva upp tidigt men de gick bra. Igår var de ons å provlopp på kvällen. Jonas var å körde licenslopp igen. Det gick bra. Väldigt lite folk motför de senaste gångerna så de gick fort denna gång. Hästarna hemma fick vila igår. De var de värda sen badturen.

Idag var de så där äckligt varmt igen. Ska ej klaga men de går ej att göra nåt ute hemma. Alldeles för varmt. Min kropp fick vila från solen idag. Blev ett kort pass på ridbanan med Svarten på fm sen fick de komma in alla tre å vila inne i boxarna tills ikväll. Tror de tyckte de var skönt. De har ju skogen å skugga där men de fick iaf vila från alla flugor å bromsar. Får se om de är lika varmti morgon. Var på två möten i kväll. Båda på Hagmyren. Sen var jag å lånade hem två bett som jag ska testa på Ligist i morgon. Jag måste ha ett starkare ett tag på han tills han lär sig lyssna på mig. Iaf när jag rider.med sällskap å han blir taggad. Höll ju ej på å få stopp på han sist jag å J tränade ilag. Vill ej sitta å slita i munnen på han så då får de bli ett kraftigare bett ett tag. Så i morgon ska alltså de testas. Har ställt kl på tidigt då jag jobbar em i morgon. Ibåde igår å nu ikväll blev de en Kvällspromenad m hundarna. Lite svalare efter kl 21. Bara skit på tvn så då kan man gå å lyssna på musik istället. Hundarna fick bada en sväng oxå. Nöjda djur. Nä om man ska försöka sova. 25 grader i sovrummet.....

Av Jenny M - 7 juli 2014 23:06

Ja i helgenvar de då dax för den stora festen i skogen med en massa hästfolk! Jag hade laddat som attan för den. Var kanon väder när vi vaknade på lördagen. For å lämnade hundarna hos sina hundvakter å sen inväntade vi skjutsen till festen. Tyvärr så var de nästan hälften av alla anmälda som hade ringt å fått förhinder. Var väldigt tråkigt! Men vi var runt 50 pers iaf å som sagt super väder. Grillade å lyssnade på live musik i från Hälsingefyr å hade de allmänt trevligt. Dock fick jag inte till de där partyhumöret jag hade velat haft. Fick sån jäkla huvudvärk...igen. Fått de  de senaste gångerna som jag druckit. Tror jag allvarligt ska skippa att dricka på ett bra tag. Inte för att jag direkt dricker ofta, för de kan man inte beskylla mig för, men blir ju inge roligt när man får huvudvärk fast man ej är berusad. Då är de kanske roligare att icke ha ont i skallen å dricka bubbelvatten å ha skoj ändå. Vi kom hem i rätt skaplig tid då herrarna ville hem så då var de bara att åka. På söndagen var de skönt att vakna å veta att inga hundar ville ut eller att ingen häst ville ut då alla fick stå ute så man kunde ligga å dra sig länge med gott samvete. Bara hönorna som blev lite lidande men de har att picka på så de klarar sig en stund å vatten hade de. Vi tog de väldigt lugnt hela dagen. Jag la mig ute på gräs mattan å förbättrade på brännan lite. Slumrade nog till en stund oxå, skönt. Äntigen har sommaren kommit. Sen for vi å hämtade jyckarna som hade saknat sin mamma. Köpte med oss pizza hem sen tog vi en tur med hästarna. JOnas körde Litchie å jag red Ligist så Svarten fick bli kvar själv i hagen. Det var en stund sen sist. Jag försökte ligga först med Ligist men de gick inte. Han flög in i en sån kraftig galopp så jag orkade inte hålla han. Jag fick i stället ligga i rygg på ´Jonas med han men eftersom han körde så lugnt gick de ju bra men de blir en rätt snabb trav ändå å han är ganska jobbig att trava fort på så ibland var jag tvungen att lägga mig jämsides å galoppera lite så jag fick vila benen :P Sjukt jobbigt att trava fort med han! Vet ej varför. Benen bara skakar på mig. Men han var flätat i luggen igen å de gick bra igen så de måste vi bero på det. Ryggade inte för nåt. Var en jätte mysig tur iaf å vi var ute i 2 timmar eftersom vi tog de så lugnt men ibland tyckte Jonas jag red på lite fort haha. Trodde jag skulle ha grym träningsvärk idag men känns lite i magen bara.


I dag blev de en lång sovmorgon igen då mannen jobbade förmiddag å hade fixat allt med djuren. Sen mitt på dan när de var som varmast tog jag å vallade Svarten. Fast han är extremt känslig för flygfän när de är varmt men smörjde in han med tjärluktande medel så de gick faktiskt jätte bra, sen hade jag en kvist med mig å viftade lite med, de tycker han är skönt när jag gör de bak på rumpan på han å efter magen. Vi tog turen bort till sanden så han fick ösa på riktigt där, gud vad han älskar de. De gick så himla bra idag. Inge bus alls, han bara tog i som den. Vi hade blivit så bra samspelta nu så han vet precis hur jag vill att han ska vara. Lyssnar på allt jag säger åt han. Det är så roligt. Ja han var grymt fin i dag! Jävligt svettig var vi när vi kom tillbaka så de blev en skön dusch för han efteråt. Ligist fick oxå duscha igår, han blir ju svettig för minsta lilla. Skönt när man kan ta slangen å duscha av dem.


Sen for jag en sväng till staden å handlade lite. När J kom hem från jobbet for vi å hämtade en höbal å körde in i hagen åt hästarna. Sen fick vi främmande en stund innan de var dax för middag. Grymt varmt hela dagen idag. Svettades som en gris. Blev en dusch å sen en cykeltur till jobbet där de är nattjobb i dag. I morgon är planen att vi ska rida å bada med hästarna! Hoppas på bra väder.


Från turen i Söndags


 


Utsikten från festen

    

Av Jenny M - 4 juli 2014 17:11

I torsdags kom frissan å klippte mig. Skit skönt å få bort de slitna topparna. Jonas ringde å tyckte jag kunde ta en tur med Litchie. Jag sa först nej men efter att ha gruvat mig en stund blev de så ändå. Lite nervös att hon skulle resa sig å så när vi skulle iväg men hon stod som ett ljus tills jag satte mig, då bar de iväg. Hon ville inte skritta om jag säger så men de var ju de vi skulle genom byn iaf så de blev mest trippande med en över laddad häst. Sen fick hon trava efter skonta. Var jätte fin att köra. Pigg å het i början men lugnade sig sen. Skit kul var de. Tyckte både hon å jag. Travade klockrent. Nöjd med turen.

Vallade lite hundar innan de var dax för långpass på jobbet. Grannarna var djurvakt. Kanon snällt.

I morse skippade jag sovandet fast jag så klart av skit trött. For till stan å handlade inför festen. Sen mockade jag åt hönsen å hästen. Började trimma gräs runt hagen men tråden tog slut så då la jag mig på gräsmattan å solade i stället med sällskap av hundarna så klart. Slumrade till en stund sen ringde J att han var snart hemma så då satte jag på kaffe å inväntade han. Sen var de dax att dra iväg på jobbet igen för extra pass. Slutar i kväll iaf. Somnar garanterat ovaggad. Hoppas på lika kanon väder i morgon som idag.

Av Jenny M - 2 juli 2014 23:28

Fullspäckad vecka! I måndags var de trav på Hagmyren. Jag satt med Annlo i vakten en stund sen var jag prisutdelare i ett lopp, jätte kul, eller inte men man får så lov ibland när man är angagerad i föreningar. Hemma sent den kvällen.Innan de var syster med familj hit å hälsade på. Blev lite turridning på Svarten i hagen. Det skötte han galant. Alltid snäll mot barn han. Men hans matte tyckte kanske inte de var så kul att gå runt runt... I tisdags var Litchie in på återbesök å hon var haltfri. Belastade alla ben lika mkt nu å behövde ingen mer behandling. Fick vaccinering på en gång så hon får vila några dagar till pga de då,men skönt hon är frisk. Vad de blir av de hela nu får vi se.....Min sambo drog iväg på en minisemester senare samma dag med en polare. Kommer hem på lör. Vart de är har jag faktiskt ingen aning om. Nån stans söderut skulle de......de skulle iaf stanna till i stockholm på fre å sova en natt hos hans bror. Jag behöver egentid å han behövde komma hemifrån å göra nå annat pga enormt mkt jobb så då fick de bli denna vecka då han var ledig, så jag passar på å njuter men tyvärr jobbar jag asmycket denna vecka så de blir ju lite struligt med hundarna men tur jag har världens bästa grannar som ställer upp. På lördag ska vi iaf på fest i skogarna. Blir mkt folk i blandade åldrar å live musik. Hoppas de blir skoj för jag behöver det nu! Har skaffat hundvakt så jag behöver ej bry mig om dem förens på söndag å hästarna sköter sig själv. Kommer väl hem på natten men skönt att ej behöva tänka på att hundarna blir själv flera timmar. Idag ( onsdag) tog jag å medisen en tur med hästarna. Super skönt. Jag har börjat fläta Ligist lugg när jag rider han å tycker han blir mindre skvättig då, kan de verkligen vara så? Har då gått väldigt bra alla ggr jag gjort de, han tom springer först utan att hoppa till för alla hemska saker han ser i syne. Hoppas de är så enkelt. Var då en väldig fart på han idag. Svarten var lite lugnare men de var rätt varmt å han är lite känslig för de men vi hade bestämt fm redan å man vet ju inte hur vädret blir nu för tiden då hela juni regnat bort, var iaf jätte fint idag.


Var en sväng till stan sen å handlade lite sen for jag till Annlo å hjälte henne med nyhästen. Först markträning å sen longering. Han var väldigt lättlärd för att vara första gången. Han hade absolut ej blivit longerad förut. Sen fick Annlo hoppa upp på han å så ledde jag dem runt å sen fick hon skritta han runt mig med longeringslinan på å testa lite skänklingar å de gick jätte bra. Lugn å fin häst. Emma hoppade upp en sväng oxå å tog några varv sen slutade vi, inte för mkt första gången. Hoppas att de går bra i fortsättningen oxå för han behöver ridtränas då han är så dålig på att lyfta på hovarna.


Efter de blev de hem å mockade å sen vallade jag hundarna på en tur. Skönt med kvällspromenader när de är skönt väder.

Jag har nyss slappat i soffan en stund å nu ska jag alldeles strax gå å lägga mig. I morgon kommer frissan å ska klippa mig, inte en dag för tidigt!  

Ovido - Quiz & Flashcards