livetpålandet

Alla inlägg den 1 oktober 2014

Av Jenny M - 1 oktober 2014 20:20

I helgen har de varit ledig helg för mig,skönt! Har ej gjort nåt speciellt alls. I lördagsinns jag inte ens vad som hände ;) I söndags var alla hästar ut samtidigt iaf. Frida kom å red med mig å Jonas körde Heffa så de blev en bit tillsammans oxå. Blev en lugn ridtur för oss iaf. I måndags höll jag på lite ute,klippte lite buskar å beskärde lite träd,så nu blir de lite bättre till sommaren,lätttare att klippa gräset runt träd å buskar osv. Skönt väder hela helgen har de varit men jag vill ha regn då vi snart är utan vatten i brunnen. Var å lånade hem en kubiktank så vi kan hämta vatten till hästarna iaf. Grannen har slut på vatten, hans slang ligger väl lite högre än vår så de är bara en tidsfråga innan vi blir utan oxå så de behövs verkligen vatten! Blir jobbigt att hämta vatten åt hästar å åt oss en längretid....


Itisdags red jag Ligist på morgonen direkt efter jobbet,intervaller blev de men han var så himla seg. Tänkte ha med mig spöet men tänkte att de kommer ej behövas då han brukar bli så het men inte igår! Fick sitta å mana på han hela tiden. Antar att de är pälssättningen som spökar. Var även till vet med nya hästen som ej varit nå fräsch å de visade sig att vi köpt grisen i säcken så att säga.....men vi ger de två veckor nu med en behandling så får vi se vad den ger.....tråkigt!


Idag ons har jag varit upp på Blaxåsberget med två vänner. Så jävla jobbig väg upp. Lite över 1 km att gå bara men så himla brantväg så vi blev helt slut. Tog ca 40 min upp med 4 mindre pausar, men skönt när man kom upp. Det är 3 år sen jag var upp sist så man förtränger hur jobbigt de är! Men helt klart värt besväret när man kommer upp! Himla fin utsikt är de där. Man ser flera mil bort till havet. Alla som bor här borde gå upp dit minst en gång i livet tycker jag. Vi hade med oss fika så klart så vi blev där upp i ca 2 timmar å bara satt å myste, fikade å knäppte kort! Ganska jobbigt ner oxå då man får gå å bromsa men det tog ca 30 min då bara! Hundarna var oxå med plus en till hund å de gick jätte bra. De sprang omkring å myste som oss =)


Det som ej var så kul i morse var att höken satt på gräsmattan när jag kom ut, den hade jagat in en höna i en buske å satt å passade på den. Men den flög iväg när jag kom men då visste jag ju inte alls om den hade tagit nån höna än. Hittade en himla massa fjädrar så trodde ju de värsta. Lurade in de hönor jag hittade i hönsgården men de saknades 3 så trodde han tagit dem men efter en stund hittade jag två till som hade gömt sig nånstans. Lite senare kom den sista fram så alla hade tack å lov klarat sig så nu får de vara i sin rastgård ett tag för höken kommer nog ha span på dem nu ett tag. Skönt alla klarade sig å hönan med lite fjädrar hade ej gjort sig illa heller.


Hade tänkt rida Svarten oxå idag men hann ej, blir ju mörkt rätt tidigt nu....får ta de i morgon. Skulle igentligen köra snabbjobb med Ligist så banan i morgon men den är stängd pga V75 på lörd så tar de på mån i stället. Får rida han i morgon å Jonas får köra han på lör eftersom jag jobbar hela helgen så alltså ska två hästar ut i morgon!! Får se om man har träningsvärk i benen efter dagens klättertur!


Nu sitter jag å kollar på Bonde söker fru å bara slappar. Känner mig tillfreds! Var himla skönt att få göra den här turen idag med det bästa sällskapet, känns skönt i själen. Jonas den lata saken orkade ej följa med.

     

På väg upp å snart framme


 

Sjukt brant ner men tyvärr så syns de ej lika bra på kortet. 

 

Ovido - Quiz & Flashcards