livetpålandet

Alla inlägg den 11 juni 2013

Av Jenny M - 11 juni 2013 11:28

I torsdags tror jag de var ringde Jonas mormor å skulle prata med mig. På söndag kommer vi med höns säger hon. Ja men vi har ju ingen hönsgård säger jag. Då får ni bygga en säger hon och skrattar. Saken är den att jag nämt för dem nån gång att jag vill ha höns. Jonas är ej så sugen på det. Luktar illa säger han. Nu hade hon tydligen fixat höns, 10 hönor och en tupp. Roliga de där gamlingarna. Så på fre morgon for vi in till staden å handlade skruv,beslag,gångjärn å lite annaqt smått å gott. Virke hade vi hemma, inte nå fint utan lite spillvirke men de fick duga. Byggde irodning uteburen på fredageftermiddan. De gick faktiskt bra å blev hyffsat bra, det får duga så länge. Planen är att de ska kunna gå lös sen om några veckor när de vant sig. På lördagen gjorde vi iordning invändigt åt dem. Byggde reden och gjorde sittpinnar. Det får oxå duga! Pappa och bror kom oxå så vi passade på att slänga in veden oxå. Tre timar tog de med en fikapaus inräknad. Syns knappt att de är nå ved där inne å mer ska vi får hem! Ja hela fre å lör gick som sagt åt till att fixa åt hönsen. Gjorde en god egen potatissallad som vi käkade på lördagkväll med grillat till. Jag grillade kyckling å Jonas ville ha Fläskytterfile. Gott var de. På söndagen vaknade man av stelhet i kroppen så då bestämde vi oss för att köra Svarten å Jubel. Vi bytte hästar efter halva vägen. Svarten är väldigt fin att köra,det är så kul. Jubel tycker väl ej att de är så kul. Hon tar ej tag i bettet riktigt. Ska testa med tungband på henne nästa gång. Jag  tycker att de är bra att kunna köra dem ibland, nån gång i månaden kanske....men funkar de ej bättre med tungbandet får man kanske skippa körningen med henne eller acceptera att hon grejar bet huvudet å bettet, snäll är hon ju. Igår söndag var de tänkt att hönsen skulle komma kl 10 men mormorn ringde å ss att de skulle komma på kvällen. Kl 24 hämtade vi dem inne i stan. Idag är de tisdag å de har fortfarande ej vågat sig ut. De är allt lite fega men de är väl van vid att bo i små burar så de tar väl lite tid. Roliga att titta på är de allt. När de blir nå ägg får vi allt se då de är unghöns å vad de innebär vet man aldrig. Glömde att fråga dem vi köpte dem av men de visar väl sig. De kanske är 4-5 månader.....NU ska jag ta å hämta hem en häst å ta en ridtur så man blir lite piggare,grymt trött idag!  

Ovido - Quiz & Flashcards