livetpålandet

Alla inlägg den 24 mars 2014

Av Jenny M - 24 mars 2014 22:24

Äntligen en ledig dag efter att helgen tillbringats på jobbet å hästarna har fått vila, eller nu ljög jag. Jonas körde Ligist i lördags! Men Svarten har fått vila!

Vaknade till strålande solsken i morse. Då blir de lätt att kliva upp. Käkade frulle å donade på med alla "måsten" på morgonen sen tog jag in lortgrisen min. Inte bara att få han ren men tack å lov var de torkat skit iaf. Värre om de nyss rullat sig i blöt lera eller skit. Ja jag pratar så klart om Svarten! Ligist har hitills inte rullat sig men Litchie är lika, rullar sig i allt. Jubel var ganska duktig på att hålla sig ren men ibland rullade hon sig i skiten med. Ja jag fick han iaf ren så gott de gick sen knallade vi ivägtill ridbanan. Longeringslinan å piskan var med. Tänkte jag skulle longera han varje gång jag ska dit nu nån m å träna på galopp å så blev de idag med å han galopperade själv till slut på samma ställe där jag gett han kommandot =)

Skrittade några varv först å gjorde lite skänkelvikningar å halv halter i båda varven å travade lite osv. Träna lite på öppna. Ja de blev lite blandade dressyrövningar.  Var nog där i en timme. Han är så mjuk å fin. Måste säga att jag är nöjd med passet! Nysladdad bana var de också.

Jag har ju haft en medryttar tjej sen i somras som har hjälpt mig att rida Jubel. Hon har bara ridit tillsammans med mig, aldrig själv då hon bara är 14, eller bara...hon är jätte duktig men ja man vet aldrig med travarna....tryggare om vi är två tycker jag,men iaf nu då så finns ju Inte Jubel längre...hon har ridit Jubel eftersom hon var lugn å snäll å jag litade på henne men nu vet jag inte hur vi ska göra. Hon skulle kunna rida Litchie eftersom hon är den snällaste hästen jag mött men nu har hon inte några vinterskor på sig å de är fortfarande is i skogen på vissa ställe, typiskt så jag tror vi ska ta en lugn sväng i skogen på torsdag så får hon testa Svarten då. Han är ju snäll men om han får för sig att busa då måste man vara beredd. Ligist, också snäll men då kan han bli så jävla stark i stället å som sagt så är hon bara 14 år å ganska liten tjej i kroppen. Vore tråkigt om de händer nåt men hon ville fortsätta rida så hon får rida Litchie sen tror jag när de är isfritt.

I morgon ska vi in på banan å köra Ligist å Litchie. Så får vi se om han springer nå fortare nu. Jonas tyckte inte de i Lördags men han kanske springer bättre när jag kör ;)

Jonas har jobbat hela dan i dag så jag passade på att städa riktig nere. Blir så jävla mkt grus nu. Sen tog jag en promenad med hundarna en sväng å sen blev de en tur in till staden å handla lite. Avslutade med kaffe hos pappsen.

 Litchie har liiiite mugg som vi kämpar på med. Hopplös nu när de är lerigt :-/ Så de är mkt tvätt av karleder nu å smörjning.Börjar på att lösa päls gör de också. På söndag ska hon testa att starta igen . På Hagmyren denna gång....

Jag har börjat läsa "femtio nyanser" böckerna å är alldeles såld. Jag kan inte sluta läsa. Läst första å är snart klart med andra. Tom när jag är ute å går så går jag å funderar hur de ska bli med de jag nyss läst. Jag lever mig så väl in i böckerna. När jag väl fastnar i böcker som jag gillar kan jag inte sluta läsa. Älskar böcker som det är serier på. Tex Camilla Läckberg böckerna eller "Pojken som kalldes för det". Deckare å verklighetsbaserade böcker är bäst. Nu är ju inte "femtion" böckerna nåt av de utan ren tant snusk men bra är de" Såg de skulle bli en film av dem. Det ser jag fram emot =)

Nä jag tror Mr Grey å Miss Steel väntar på mig så nu blir de borsta tänderna å lägga sig i sängen och läsa ;)


 

 


Ovido - Quiz & Flashcards