livetpålandet

Alla inlägg under mars 2014

Av Jenny M - 21 mars 2014 17:44

Ja i onsdags startade vi med fröken igen då. Bergsåker denna gång. Det blev tre omstarter och hon kom iväg felfritt alla ggr men när de väl kom iväg så galopperade hon i första kurvan igen. Alltid första kurvan. Men Hanna ,vår kusk fick ner henne. Sen sprang hon ikapp de andra men var på väg att hoppa säkert sex ggr till. Hanna sa att de var som att köra kallblod. Vi hade boots på henne fram men tydligen var de ingen bra idé. Hon fick inge pengar men kom inte heller sist. Nia blev hon av 12 hästar. Jag vet inte riktigt hur länge till jag orkar träla på med henne. Det ger lixom inget. Autostart loppen har ju gått bra men så svårt att komma med i dem å ska vi bara kunna starta nån gång per år då? Vi ska prova nån gång till med lite justeringar. Ger de ingen förbättring säljer vi henne som ridhäst. Hon är ju världens snällaste häst att hålla på med så de vore ju synd att behöva ta bort henne men vi kan ej ha hur många ridhästar hemma heller nu när vi ska satsa på travet. Vi får helt enkelt hoppas att hon börjar springa i voltstartloppen så vi kan ha henne kvar! Vi var skit trötta när vi kom hem så klart.

igår red jag Ligist. Han var lugn å snäll. Inge het igår. Det toksnöade. Var så jävla otaggad när jag gick ut men de måste ju tränas. Lugnade ner sig när jag red hem. Två timmar var jag ute med han. Tränade inget speciellt utan travade på lite bara.

idag var jag ut med Svarten. Blev dressyrträning efter skonta då ridbanan ej går att använda igen... det gick hur bra som helst. Jätte duktig var han. Gick en promenad m jyckarna oxå sen bikade jag mig iväg till jobbet. Eftermiddagspass idag bara men lör å sön jobbar jag heldagar. Får se vad vi ska hitta på...

Av Jenny M - 18 mars 2014 22:19

Jaha å där försvann allt jag skrev...:/ Så jag orkar inte skriva om allt men jag har iaf kört tre hästar idag. Arne, Svarten å Ligist å alla var lika fin att köra!


'Saknar Jubel :(


Vi ska starta i morgon. Håll tummarna. Lägger t lite kort från idag å det sista kortet jag knäppte på Jubel igår innan hon somnade in, inte de bästa men ett sista minne...


     

Av Jenny M - 17 mars 2014 23:30

För snart tre år sen köpte jag min första egna häst. Hade bara haft medryttarhästar å foderhästar innan. Sa att jag inte ville ha ett varmblod men satt å kollade lite på olika hästsidor å såg en annons på blocket som lockade å det var på ett 16 årigt varmlod. Bestämde mig för att åka å kolla å provrida å hon var verkligen jätte fin å snäll. Lugn att rida. Bestämde mig på en gång att jag ville ha henne. Nån vecka senare stod hon hemma i hagen. Vi hade våra duster ibland. Hon kunde vara väldigt envis när hon satte den sidan till å var ett typiskt sto! Men man kände sig alltid säker när man red på henne. Hon gick fram i all terräng. Spelade ingen roll hur de såg ut. Minns en ridtur i fjol. Kom till en brant backe i skogen med massa sten i ,mitt i backen låg ett träd omkullvält, tänke hur fan ska vi göra nu för vända ville jag inte men jag hann inte ens tänka klart utan hon bara gick å knäckte hela jävla trädet. Hon kunde vara som en ångvält ibland! Första riktiga testet blev att få henne att gå över bäcken inne i skogen. Herre gud vad många ggr jag fick bråka med henne innan hon litade på mig att de ej var farligt. Sen varje gång skulle hon stå å leka i vattnet i stället. Sist vi red där för nån vecka sen lekte hon tom med stockarna i vattnet.

 Att ha bråttom var inte hennes grej. Att ta sig fram genom skogen till skonta som tar ca 15 min kunde ta de dubbla med henne, inte för att hon bråkade utan för att hon skulle gå å kolla lite å lukta på saker. Man kunde låta barn rida på henne själv. Hundarna kunde vara med på ridturerna å springa runt benen utan att hon brydde sig. Hon älskade att vara på ridbanan å träna på galoppen. Hon visste i vilket hörn vi skulle öva! Tror både hon å jag lärde varandra saker, om inte annat så lärde jag mig mkt av henne iaf!


Morötter å banan älskade hon att äta, å hö så klart! Hon var en frisk å välmående gammal dam. Har massa goda minnen med denna häst. Idag blev jag tvungen att avliva henne efter att hon brutit benet väldigt illa i hagen. Det var ingen höjdare att hitta henne så å sen behöva ringa å ta beslutet men det fanns inget att göra. Jag klarade inte av att vara  med när hon somnade in, var i hagen med den andra då å kramade sen om henne när hon somnat. Hon fick slicka på den älskade lakritsburken det sista hon gjorde. Kändes erhört konstigt att gå ut å ge tre hästar morot i kväll å Litchie har funderat över var hon tog vägen. Men nu får hon äta gröngräs på de evigt gröna ängarna å bli ännu tjockare om magen.


Sakna dig Jubel kommer jag att göra!   


 

Av Jenny M - 13 mars 2014 16:13

Jag är envis av mig så idag fick Ligist följa med mig till ridbanan igen. Idag hade jag med mig sporrar å spö. Spöet använde jag dock aldrig. Han var för de första mkt piggare idag sen var han inte heller lika tittig idag. Gjorde lite hakvhalter några varv sen testade jag skänkelvikning åt de håll som gick skapligt igår...dvs åt höger å de gick bra idag oxå. Märkte att han är väldigt känslig på att man ska sitta på rätt sittben så de blev väldigt överdrivna hjälper idag å ledande tygel tag. Red runt runt å lät han göra vikningarna efter varje långsida några meter. Sen travade vi lite å mkt mer fart idag ån igår. Bytte varv å samma som förra varvet. Dvs halvhalter först å sen dax att testa skänkelvikning åt andra hållet. Gick bättre idag än igår. Inget stegrande idag å han flyttade nån m iaf...körde på så några varv blandat med trav i både åttor å små volter. Kändes bra å han var pigg å framåt å de blev väl ett litet framsteg iaf. I morgon ska vi göra sällskap med A:s medryttare så då ska han få springa av sig riktigt med ett annat kallblod efter ridvägarna. Lite kodisträning i morgon! Behöver it typ varje dag han så magen går ner lite.

Blev en promenad med hundarna oxå idag. Lika varmt å skönt men de varnas för snö i helgen. Typiskt. Bara för att jag tog bort brodden...å nu som de börjat blomma i rabatterna...jaja...är ju bara mars månad!

Idag jobbar jag kväll natt men har fuölt upp hela kvällen så passet går nog fort.

Av Jenny M - 12 mars 2014 22:03

Idag var de dax för att pass på kära ridbanan som vi fått i byn. Första passet där för i år. Började med Ligist. För att vara första gången jag rider han på banan var de väl godkänt men han vägrar att göra sidoförflyttningar. Ställde han mot staketet å försökte flytta han åt sidorna men icke. Jonas var med mig för att kolla så de slutade med att han försökte flytta på han på backen men näää....han backade eller reste sig fjanten. Efter en stund fick jag han att flytta åt höger men andra hållet gick inte alls....när jag flyttar han på backen går de bra så han är väl stelare åt vänster men det är bara att träna å träna. Jag är inte den som ger upp å han är envis nåt så hemskt. Men han travade på fint så jag får väl vara nöjd å han flåsade på bra när vi var klar å mina ben skadade efter alla skänklingar. Hittade inte spöet så hade inget sånt plus att jag hade sporrarna hemma så i morgon ska jag ge de ett nytt försök med både spö å sporrar. Nu blir de nöta. Tog av brodden oxå idag så nu kan jag bara rida på ridbanan ett tag framöver...Får rida han mkt mellan träden i skogen oxå så han blir mjukare. Lyckades jag få Svarten mjuk å fin ska jag nog lyckas med denna herre oxå.


Sen tog jag herr lortgris till banan. Han hade precis rullat sig i skithögen när jag tog ut han, ja tack för den :/ Tog en timme å få han skapligt ren. Tog även av han brodden. Longerade han först på banan för att se om han var ojämn i travet pga såret men nej då,han travade så fint så  så jag passade på att träna lite på galopp ordet. Jag har ju typ inte ridit nå galopp med han förutom när han rullat in i den själv när man travat för fort så då har han fått galoppera men jag har fokuserat på skitt å trav, att få det fint å han är ju jätte fin i skritten nu. Han galopperade jätte bra på kommando idag. Sen hoppade jag upp på en redan svettig häst. Skrittade några varv å en blev de trav å jisses. Han har väl aldrig travat så fint nån gång. När jag var på ridbanan i höstat ville denna häst inte alls trava på ridbanan. Han bara trippade  när jag dred på han å sen travade han nåt steg bara. Nu travade han i form i tom åttor, varv på varv. Vad har hänt? Sadeln säger jag. Tror inte den bomlösa sadeln var en hit på honom. Kommer nog aldrig använda den på han igen. Växer han ur denna så låter jag hellre bli att rida tills jag hittar en ny. Vet inte varför han inte gillar den då den låg bra men ja han var då super fin idag. Öronen framåt å bara lyssnade på vad jag sa. Det är så himla skönt med honom att jag inte behöver använda mina skänklar utan han lyssnar på min sits i stället. Vi har kommit så långt på ett år. Stolt över mig själv är jag! Sidvärtsförflyttningarna satt oxå jätte bra som vanligt. Fanns inget att klaga på över det passet! Ska ringa ut en kotknäckare åt både han å Ligist så de får gås igenom,finns säkert nåt som behöver knäckas ut...iaf på Ligisten. Väl hemma i hagen igen rullade han sig de första han gjorde....


Underbart väder var de å bara jag på banan,som vanligt dagtid!


Blev en promenad med hundarna oxå på eftermiddan så nog har man rört på sig idag. Går ju till å från banan oxå med hästarna pga den tunga trafiken efter vägen. Man kan rida genom skogen men det är så geggigt där så väntar lite med de men skönt för en annan att få värma upp lite oxå.


Sitter i soffan nu å tar de lugnt. Han jag bor med for nyss på jobbet. Jag ska se lite på tvn sen blir de sängen.


 

Av Jenny M - 11 mars 2014 21:55

Idag var de dax för vår springare att starta på Bollnäs. Våra vänner en bit bort hade oxå starthäst å samma kusk så vi fick stå i samma stall =) Hade anmält till voltstart denna gång...Vår dam såg fin ut i värmningen. Kom iväg jätte bra i starten men tyvärr blev de omstart pga en annan häst :/ Andra starten började hon trampa lite luft men han fick ner henne men i slutet av första kurvan hoppade hon å han kom ej ut med henne så hon blev tyvärr diskad. Fick höra senare av folk som sett loppet på datorn då man ser bättre då att han hade kunnat köra bättre...så ja jag vet inte. Voltstart är ändå inte hennes grej men man kan ju ge de en till chans med en annan kusk. Nu ska J:s kusin köra henne nästa gång. Hon har kört henne förut å såg loppet på datorn å tyckte han hade kunnat kört bättre. Så vi får se men hon var ju duktig ändå så klart. Våra vänner fick en sjunde placering å sista peng så de var ju kalaskul =) Stannade så klart på Max på vägen hem åköpte käk =)


Man blir ganska så sliten efter en heldag på trav....mitt i soffslappandet ringde A å ville jag skulle komma då deras häst satt i halsen :/ For dit men de hade som tur var lugnat ner sig. Otäckt sånt där! Hade väl druckit dåligt å åt lite för snabbt! Kom lagomt hem igen tills Glada Hudik teatern visades på tvn igen. Sista avsnittet idag. Lite kul å se på tycker jag.


En av hundarna ligger å snarkar på golvet nu,tror jag ska göra de samma snart. Har varit varmt å skönt ute idag oxå. Tyvärr har de blåst lite men de tinar ju bättre å torkar upp lite.


I morgon ska jag inviga ridbanan för i år. Får vi se hur de går med Ligisten. Tvättade av Svartens sår idag oxå å de ser bra ut. Blöder inte men ömmar än så klart men jag tror jag ska rida han lite i morgon ändå på banan så ser jag hur han känns. Skadar inte läkningsprocessen att röra på sig lite. Plockar nog bort brodden i morgon å håller mig på banan tills all den sista snön tinat i skogen, inte mkt kvar där nu. 100 m kanske. Svarten blir så ful i benen om man rider han med brodd när de inte finns nå snö eller is! Är ju lite ´kvar i hagen där de gjort sina stigar i vinter men har de inte brodd brukar de ta de lugnt oxå å blir de plusgrader nu nån dag till är de snart borta.


Nä god natt!



Av Jenny M - 10 mars 2014 16:55

Ja i morse gick man inte å la sig. Min kära sambo skulle så stort kliva upp innan jag kom hem å göra klart allt så vi kunde åka inpå Hagmyren direkt men jag tog han på soffan! Där låg han å sov. Så vi kom inte iväg när de var tänkt men nästan. Jonas ville testa om han som är mästerkusk kunde få nån fart på Ligist,jag sa mästerkusk med ironi i rösten! De blev galopp å så blev de lite till galopp. Man kan säga att han INTE slog nåt rekord....vi funderar på å låta nån testa montè på han då han springer väldigt fort när jag rider. Det har ju Jonas oxå sett. Han kanske tycker de är roligare annars får vi träna mer bara...vi har ju ingen panik. Han blev riktigt svettig iaf å snäll å duktig var han,min go plutt...så ja...mästerkusken fick inte nån bättre fart på han än jag fick sist!


Väl hemma blev de sår tvätt av Svarten å Litchie som har lite skavsår som jag vill hålla rent...lite bortsning å mys i solen. Passade på att spola av bilarna med högtrycken å krattade lite hö som låg halva gårdsplanen,ser ju för hemskt ut när de tinar men bor man på landet så gör man!


Sen satt vi ute på verandan vid stallet å drack årets första kopp kaffe,gött i solen! Mer såna här dagar! Solen värmde riktigt skönt. Märks att de är varmt då de går mindre hö åt hästarna ( det var väl på tiden )


Dammsög både på nedervåningen å uppe å torkade av golven. Sen blev de en promenad med hundarna. Känner att jag varit ganska duktig idag. Gjorde en smoothie av hallon till mellanmål.Gott å ganska så nyttigt.... Ska på årsmöte senare så de blir mat där i kväll,får se vad de blir för gott =)


Nu ska jag hoppa in i duschen å sen gå igenom alla papper så jag inte glömt nåt inför mötet.....


   

Av Jenny M - 9 mars 2014 21:06

   

Vaknade till hyffsat bra väder idag. Det var iaf varmt ute. Märks att de är vår. Man är bra mkt piggare när man vaknar fast de ej blir så mkt sömn.... Jag gick iaf ut för att longera Svarten. Borstade av han å kollade alla hovarna ( men tydligen slarvade jag där) sen började jag att longera honom men såg att de var nåt som inte stämde i travet så jag slutade å kollade benen igen å då såg jag att han hade ett sår nere vid höger kronrand mot ballen. Lite svallkött lixom. Spolade rent så jag skulle se hur de såg ut. Inte nå djupt alls utan bara typ skinnflått å svallkött. Blödde ytterst lite. Ömmade rejält när jag tröck där men inte nå alls runt omkring eller i hoven. Funderingarna blev så klart hovböl eftersom Jubel hade en ifjol som kom ut vid kronranden fast på framsidan av hoven men hon var ju halt till å från. Svarten har ej visat nåt tecken på hälta. Red han i torsdags tror jag å då var de inget fel eller nåt sår så antingen har han gjort illa sig i hagen eller så är de en hovböld som är på väg ut. Tom tempen på han men ingen feber så jag gjorde bara rent såret riktigt å så avvaktar jag å ser vad som händer. Tvätta i morgon igen å tempa. Blir han sämre ringer jag ut vet så klart! Men han får vila nu tills det är läkt. Sen tog jag å sadlade på Ligist. Tänkte ta en tur i skogen med han. Om man rider en bit in i skogen kommer man till en tjärn på höger sida i skogen. Från tjärnen rinner det en liten bäck rätt över stigen. På vårkanten kan det vara ganska mkt vatten som forsar där. Under sommaren kan de ibland vara nästan torrt om de är riktigt varmt. Alla hästarna har i början vägrat att gå över där på första försöket. De har tyckt de varit riktigt läskigt men efter några ggr så har de ej varit några problem. Nu står de tom å leker i vattnet så en annan blir alldeles blöt. Står å stänker å leker med stockarna som ligger där. Jag brukar se den där bäcken som de sista slut testet så jag red upp dit med Ligist i dag. All gegga på vägen upp gick jätte bra att ta sig förbi. Han bara gick å så kom vi upp till forsen. Han stannande å luktade lite å fnyste men sen bara gick han rätt igenom i allt vatten =) Duktiga hästen! Fortsatte att rida nån km till så han fick klätttra riktigt idag å lyfta på benen. Han blir säkrare å säkrare på benen å tycker de är jätte kul att vara i skogen. Öronen framåt å bara går så de blir nog häst av han till slut oxå. Nöjd med den skritt turen idag! Skönt ute å alla hästar går utan täcken å njuter. Fyllde på vatten i badkaret igår så nu är de vår på riktigt. Idag när jag for till jobbet så blev de en tur på cykeln =) Skönt! Nattpass i dag oxå men sen är jag ledig tills på torsdag. I morgon ska vi nog in å köra banjobb med Ligist å på tisdag är de start med Litchie i Bollnäs!



Ovido - Quiz & Flashcards